На дълбочина от 40 м под Балтийско море най-дългият подводен тунел в света ще свързва Дания и Германия, като ще намали времето за пътуване между двете страни, когато бъде открит през 2029 г., пише CNN.
Първият участък от тунела Фемарнбелт беше открит на 17 юни от датския крал Фредерик X в ключов момент четири години след началото на строителството през 2020 г., предшестван от десетгодишно планиране.
От датска страна заводът, който ще изгради 89-те масивни бетонни участъци, които ще съставляват тунела, беше завършен миналата година. Датската държавна компания Fermern, която отговаря за проекта, съобщава, че той е най-голямата и най-модерна производствена инсталация по рода си.
Тунелът, който ще бъде дълъг 18 км, е един от най-големите инфраструктурни проекти с бюджет за строителство от над 7 млрд. евро.
За сравнение, 50-километровият тунел под Ла Манша, свързващ Англия и Франция и завършен през 1993 г., струваше 12 млрд. паунда (13,6 млрд. долара) днешни пари. Въпреки че е по-дълъг от Фемарнбелт, тунелът под Ла Манша беше изграден с използването на пробивна машина вместо чрез потопяване на предварително произведени участъци.
Съоръжението ще бъде изградено през пролива Ферамн-Белт между германския остров Фемарн и датския остров Лоланд и ще бъде алтернатива на сегашна фериботна връзка, която превозва милиони пътници всяка година. Пътуването, което сега отнема 45 минути с ферибот, ще трае само седем минути с влак и десет минути с кола.
Тунелът ще бъде и най-дългият комбиниран автомобилен и железопътен тунел в света. Той ще включва две двулентови платна, отделени помежду си, и две електрифицирани жп линии.
„Днес, ако трябва да пътувате с влак от Копенхаген до Хамбург, това ще отнеме около четири часа и половина. Когато тунелът бъде завършен, същото пътуване ще отнема два часа и половина“, коментира Йенс Оле Каслунд, технически директор в компанията Femern през 2022 г. „Днес много хора летят между двата града, но в бъдеще ще бъде по-добре просто да хванат влака“, допълни той. Същото пътуване с кола ще бъде с около един час по-бързо, отколкото днес, като се вземе предвид спестеното време в чакане на опашка за ферибота.
Освен ползите за пътническите влакове и коли, тунелът ще окаже положително въздействие и върху ТИР-овете и товарните влакове, счита Каслунд, тъй като създава сухопътен маршрут между Швеция и Централна Европа, който ще бъде със 160 км по-кратък, отколкото днес.
Към момента пътуващите между Скандинавския полуостров и Германия през Дания могат или да вземат ферибота през Фемарнбелт, или да изберат по-дълъг маршрут през мостове между островите Шеланд, Фюн и полуостров Ютланд.
Проектът датира от 2008 г., когато Германия и Дания подписаха договор за изграждането на тунела. След това бяха нужни десет години за приемането на необходимото законодателство от двете страни и за изследване на геотехническото и екологично въздействие.
Мака че процесът премина гладко в Дания, в Германия редица организации, включително фериботни компании, екологични групи и общини, призоваха за отхвърлянето на проекта заради нечестна конкуренция и притеснения за околната среда и шума. През ноември 2020 г. федерален съд в Германия отхвърли жалбите.
В момента са в ход още няколко фази на проекта, включително подготовката на изкопа, където ще се намира тунелът. Всеки участък ще бъде дълъг 217 м, приблизително наполовина на дължината на най-големия контейнеровоз в света, 42 м широк и 9 м висок. С тегло от 73 хил. метрични тона всеки, те ще тежат колкото 13 хил. слона, взети заедно.
Заводът има три халета и шест производствени линии. Участъците ще бъдат положени под морското дъно, на около 40 м под морското равнище в най-дълбоката точка, и ще бъдат придвижени на място с лодки и кранове. Позиционирането на участъците ще отнеме около три години.
До 2500 души ще работят пряко по строителния проект. Михаел Сване от Конфедерацията на датската индустрия, една от най-големите бизнес организации в Дания, каза пред CNN през 2022 г., че тунелът ще бъде от полза за бизнеса и извън страната му.
„Тунелът Фемарнбелт ще създаде стратегически коридор между Скандинавския полуостров и Централна Европа. Модернизираният влаков превоз означава, че повече товари ще преминават по шосе и релси, подкрепяйки благоприятния за климата транспорт. Смятаме, че трансграничните връзки са инструмент за създаване на растеж и работни места не само на местно ниво, а и на национално“, допълва той.