IKEA смята, че може да успее там, откъдето редица други търговци на дребно се оттеглят – в изпитващия затруднения централен район на Сан Франциско, пише Wall Street Journal.
Три години след като придоби запустял мол в „Мид Маркет“ в града, IKEA се готви да отвори врати в централния район, който се обезлюди след заминаването на служителите, и е преследван от проблеми като престъпност, бездомничество и злоупотреба с наркотици.
Отварянето ще подложи на изпитание нов формат, който шведската компания за мебели прилага в цял свят – магазин, предназначен за обикновени пазаруващи и офис служители, който е далеч по-малък от огромните обекти извън града, с които IKEA е най-известна.
„Ние наистина смятаме, че това е жизнено място. Амбицията ни с идването ни на тази локация е да донесем повече работни места, да привлечем повече хора и да спомогнем за повече търговска дейност в района на „Мид Маркет“, коментира Арда Акалин, мениджър на магазина.
IKEA твърди, че търсенето в света на мебелите и другите ѝ стоки за дома е по-високо от всякога, отчасти подкрепено от усилията ѝ да задържи ниски цените. В някои случаи компанията е направила редизайн на най-продаваните си продукти като библиотеката Billy, за да намали цените.
Това води до вълна от разширяване. IKEA вече има 54 магазина в САЩ, включително локацията в Сан Франциско, която скоро ще отвори врати, и съобщи през април, че ще прибави още 17 до 2026 г. в рамките на програма за 2,2 млрд. долара.
Не всички нови магазини ще бъдат обичайните големи крайградски обекти на компанията, заредени с цялата гама от продукти на IKEA.
Нов формат, който компанията изпробва, е „пункт за планиране и поръчка“, където клиентите могат да проектират спалнята, кухнята или всекидневната си с помощта на консултантите на магазина, а после да поръчат продукти за доставка. IKEA вече има три такива магазина в САЩ, два в Лос Анджелис и един в Арлингтън, щата Вашингтон, които отвориха врати по-рано този месец.
Друг нов модел са по-компактни магазини като този, който ще отвори врати в Сан Франциско. Те са проектирани, за да привличат различен вид клиенти в сравнение с по-големите крайградски обекти.
Магазините на IKEA в центъра на града имат ограничена селекция от продукти с около 25% до 50% от гамата на компанията от близо 11 хил. продукта.
Магазинът в Сан Франциско е съсредоточен върху „малките площи за живеене“, казва Акалин. Това означава, че продукти като осветителни тела, кухненски уреди и продукти за съхранение имат приоритет. Няма склад за мебели, от който клиентите да могат да купуват на място, въпреки че мебелите все пак ще бъдат изложени и могат да бъдат поръчани за доставка. Традиционният IKEA ресторант ще бъде свит до „Шведски деликатеси“, където клиентите могат да поръчват кюфтенца и други IKEA храни чрез сензорни екрани.
IKEA откри редица магазини в центъра на градове като Лондон, Мумбай и Париж, които се представят добре.
Но моделът има своите затруднения на растежа. IKEA затвори ранни примери на формата в Мадрид, Шанхай и Варшава, както и първия си американски магазин в центъра в нюйоркския квартал „Куинс“ през декември, по-малко от две години след отварянето му.
Компанията съобщи, че броят на посетителите в „Куинс“ не е отговорил на очакванията ѝ. Една от поуките за IKEA според Акалин е, че форматът в градските центрове работи най-добре, когато компанията е собственик на сградата, какъвто е случаят в Сан Франциско, и може да преустрои интериора, за да отговаря на конкретните ѝ нужди.
IKEA има особен интерес от връщането на купувачи в центъра на Сан Франциско.
Ingka, компанията, която оперира повечето магазини IKEA, навлезе в имотния сектор и сега притежава 51 мола в цял свят, включително един в Сан Франциско. Много от моловете разчитат да привличат клиенти от магазините на IKEA.
Завършеният през 2016 г. мол 6X6, Ingka все още не е обявила новото му име, преди това стоеше празен седем години, след като не успя да привлече нито един наемател.
Ingka ще заема три от шестте нива в мола наред с магазина на IKEA и планирано пространство за съвместна работа и смята да привлече за наематели компании за търговия на дребно, офиси и ресторанти, за да запълни останалите три нива и да направи жизнен целия проект.
Ingka купи сградата през 2020 г., като заяви, че е вложила 260 млн. долара в придобиването и преустройството на имота. Оттогава проблемите в центъра на Сан Франциско се задълбочиха.
Хиляди служители, които напуснаха града по време на пандемията, не се завърнаха. Местни технологични компании, включително Salesforce и X Corp., преименуваната Twitter, намалиха служителите си, а търговци на дребно като Nordstrom и Banana Republic решиха да се оттеглят или да свият помещенията си заради намаляващия трафик на хора.
Положението в центъра на Сан Франциско не е толкова отчайващо, колкото смятат външни наблюдатели, смята Акалин, който от 20 години работи за IKEA в Калифорния. Макар че заетостта пострада, много хора продължават да живеят в града и те са потенциална база от клиенти за новия магазин, казва той.
IKEA вече оперира две големи локации в района на Залива на Сан Франциско и знае от събрани данни за клиенти на магазина си в Емеривил, който Акалин също ръководи, че много хора пътуват до центъра на града, за да пазаруват там. Сега те ще имат алтернатива на прага си, допълва той.
Пристигането на IKEA може да насърчи други компании да навлязат в района и да подкрепят усилията на кметството за съживяване на центъра чрез повишаване на трафика от хора и на данъчните приходи, казва говорителка на кмета на Сан Франциско Лъндън Брийд. „Нашата надежда е, че магазин с такъв размер и популярност ще се превърне в опора за местната общност“, допълва тя. Градът не е предоставил стимули на IKEA, но е помогнал на компанията за набиране на местни служители.
Магазинът ще създаде сто работни места, а трафикът, който ще генерира, може да помогне да се промени говоренето за упадъка на града, казва Акалин.
„Моето виждане е, че това е вълнуващ проект“, допълва той.