Проблемите в AM "Хемус" са заложени още начина, по който е започнало строителството ѝ през 2018-2019 г. - да се дадат 35% аванси, без да има яснота кога ще започне строителството. Проблемът не е, че са раздадени парите, а че са дадени, когато не е било ясно кога ще започне строителството на магистралата. Това заяви пред БНР министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков.
По думите му фирмите са подписали договори, според които при този аванс от 35% не следва да бъдат индексирани сумите.
"Започваме да попадаме в капан, той не е само с "Хемус", това е капанът на целия строителен хаос. Този капан започва да се връща като бумеранг в обществото и то с изключително негативен знак", каза регионалният министър.
Шишков посочи, че в България няма условия да бъдат строени магистрали, защото няма планиране, няма подробни устройствени планове, няма и идейни проекти.
"Това, което правим в момента, са тези неща", допълни той.
"Обвиненията на ГЕРБ са плод на фактите как са поддържали пътищата в периода 2018-2021 г., които коментирам в публичното пространство. Тогава пътищата са се поддържали основно с текущи ремонти. При основния ремонт има контрол, а при текущия контролът е изключително занижен. Състоянието на нашите пътища е заради това", подчерта министърът на регионалното развитие.
Заради лошото качество на асфалта на магистрала "Тракия" един участък ще бъде ремонтиран основно, съобщи министър Шишков.
„Ще направим анализ на състоянието на републиканските пътища, ремонтирани след 2018-та година до сега и ще проведем нови обществени поръчки за текущ ремонт и поддръжка (ТРП) като ще променим реда, по който ще се възлагат ремонтните дейности“, подчерта министърът. По думите му първо трябва да се направи диагнозата, която вече е направена от МРРБ и сега започва „лечението“.
Защото, когато се правят поръчки за текущ ремонт и поддържане, а на практика се правят основни ремонти на пътища, няма издадени разрешения за строеж и най-важното - няма реален качествен контрол. Затова е такова и състоянието на пътищата, стана ясно от думите на министъра.
На въпрос къде ще отидат гласуваните от Министерския съвет над 776 млн. лв. министърът отчете: за зимното почистване за месеците януари и февруари - почти 158 млн. лв., плюс още около 150 млн. лв. за големите и важни инфраструктурни обекти в страната, а именно: за вече завършеното строителство и въведения в експлоатация участък от автомагистрала „Хемус“ между Белокопитово и Буховци; за един от лотовете на пътя Видин – Ботевград, където в рамките на 3 месеца се очаква да бъде въведен в експлоатация и да бъде пуснат участък от около 7 километра. С част от сумата ще се финансира и укрепването на свлачище при тунел „Железница“ на магистрала „Струма“, което е още от 2020 г. и заради него бе спряно строителството. Вече са направени проекти и сега реално ще започне укрепването му, като целта е движението в участъка да бъде пуснато в посока от Гърция към София до 3 месеца. Част от средствата са и за строителни работи на участъка Калотина – Драгоман на магистрала „Европа“, който предстои да бъде пуснат в експлоатация.
Министърът обясни, че с 438 млн. лв. ще бъдат платени задължения за ремонти на пътища, възлагани в периода 2020 – началото на 2021 година, за които не са били осигурени необходимите средства и това създаде напрежение между държавата и пътния сектор. Той подчерта, че това ще бъде направено само за ремонтите, за които е установено, че са текущи.