Оборотът на търговския център The Mall на бул. "Цариградско шосе" в София е достигнал 88 млн. евро в годината до края на юни и е нараснал с 44,8% спрямо същия период на миналата година, сочи отчетът на южноафриканския му собственик Hyprop Investments. От края на март тази година компанията притежава софийския мол чрез дружеството AP Retail I.
Ръстът в оборота на The Mall е най-високият сред търговските центрове на фонда в Източна Европа, но все пак е най-ниският в региона. На първите две места са двата мола на Hyprop в Загреб с оборот от по 143 млн. евро, а търговският център на компанията в Скопие също се е представил по-добре от The Mall с оборот от 91 млн. евро. И трите търговски центъра са с по-малка брутна отдаваема площ от българския.
Търговският център в София е и единственият с малък дял незаети площи от 2,3%, докато останалите молове на фонда в региона се радват на 100% заетост на площите.
В годината до края на юни The Mall е бил посетен от 6,1 млн. души, което е ръст с 27,5% и той отново е най-високият сред активите на Hyprop в региона. Само молът на фонда в Скопие е привлякъл повече посетители - 6,5 млн. души, през същия период.
Първата фаза от ремонта на тоалетните на The Mall се очаква да приключи до края на ноември тази година, а инвестицията е за 773 хил. евро. Планирана е и втора фаза, която се очаква да приключи до третото тримесечие на следващата година и в нея ще бъдат вложени още 700 хил. евро, става ясно още от отчета.
Оборотът на южноафриканския фонд в Източна Европа в годината до края на юни е надминал нивото си от предпандемичната 2019 г. и достига 465 млн. евро спрямо 462 млн. евро преди три години. Той е нараснал с 14,5% за година. Нетната оперативна печалба от четирите мола на компанията в региона е достигнала 110 млн. ранда (6,2 млн. долара), като е надвишила прогнозата за 98 млн. ранда.
Печалбата на Hyprop за годината до юни достига 1,3 млрд. ранда (73,2 млн. долара) спрямо загуба от 836 млн. ранда година по-рано. Приходите на компанията възлизат на 3,1 млрд. ранда и нарастват спрямо 2,7 млрд. ранда към юни 2021 г. Нетната оперативна печалба е 1,1 млрд. ранда спрямо почти 890 млн. ранда година по-рано.
Приходите, които ще бъдат разпределени сред акционерите, са нараснали със 7,4% до 1,17 млрд. ранда (близо 66 млн. долара) спрямо 1,09 млрд. ранда през същия период на миналата година..
Дивидентът на акция е намалял с 12,7% до 293,6 цента спрямо 336,5 цента година по-рано.
Оборотът на наемателите за портфейла в Южна Африка е нараснал с 13,6%, а за Източна Европа – с 14,5%. Свободните площи в търговските центрове на фонда в Южна Африка са намалели до 2% спрямо 2,4% година по-рано, а в Източна Европа са едва 0,7%.
Hyprop е намалила дълга си с 5,6 млрд. ранда, като включително е свила задълженията си в евро от 365 млн. евро през юни 2021 г. на 111 млн. евро през юни тази година.
Брутната стойност на активите на групата е нараснала с 39% за година до 37,3 млрд. ранда.
Hyprop, чиито акции се търгуват на борсата в Йоханесбург, съобщи, че търси нови възможности за растеж, които включват препозициониране на центровете му в Южна Африка и обмисляне на възможности за придобивания в Източна Европа в съответствие със стратегията на компанията за диверсификация в региона..
Главният изпълнителен директор Морне Вилкен заяви, че се надява също фондът да успее да излезе от активите си в Субсахарска Африка без ЮАР в идните две години, съобщават южноафрикански медии.
Той допълни, че Hyprop разглежда някои възможности в Източна Европа, които ще включват покупка на готови активи с добра търговска история и използване на уменията на компанията в управлението на активи и преустройства за повишаване на стойността и приходите от тези инвестиции.
„На практика искаме да се съсредоточим върху конкретни страни и може би има по-голям смисъл да растем в страни, в които вече инвестираме, отколкото в нови юрисдикции“, посочи Вилкен.
Той потвърди, че наред с африканските активи се обмисля и продажната на някои активи на Hyprop в Южна Африка и в Европа.
Фондът завърши продажбата на търговски център в Претория, както и на Delta City в Белград и Delta City в Подгорица в годината до края на юни 2022 г., а приходите от продажбите са използвани за намаляване на дълга.
Тези приходи, наред с набрания капитал на стойност 876 млн. ранда (близо 50 млн. долара) през 2021 г. от плана за преинвестиране на дивиденти, са заздравили счетоводните баланси на Hyprop и са понижили съотношението между дълга и собствения капитал от връхната му точка от 51,7% през юни 2020 г. на 36,4% през юни тази година.
Освен това компанията придоби четири търговски центъра в Източна Европа – The Mall в София, както и един мол в Скопие и два в Загреб от британското дружество Hystead и вече има 100% собственост в тези центрове, която влезе в сила от края на март т. г.
Вилкен подчерта, че Hyprop ще продаде считани за неосновни активи, независимо дали са в Европа или в ЮАР.
Той заяви, че групата ще изпълни стратегиите си за препозициониране на южноафриканския си портфейл. Главният изпълнителен директор на фонда Брет Тил уточни, че 440 млн. ранда под формата на капиталови разходи са предвидени за портфейла на Hyprop в Южна Африка за новата финансова година.
Друга ключова задача е излизането на фонда от активите му в Африка. „Има много пари, инвестирани в Африка, където смятам, че възвръщаемостта, която можем да постигнем, не е оптимална на този етап, затова се надяваме да финализираме стратегията си за излизане от тези активи възможно най-скоро“, съобщи Вилкен.
„Искахме да го направим още през 2019 г., но за съжаление тогава ликвидността беше проблем в Нигерия. Да се надяваме, че ще успеем да финализираме стратегията си в идните две години“, допълни той.