Остарялата нормативна база, некачественото изпълнение и липсата на навременни ремонти и поддръжка са сред основните причини за лошото състояние на пътната мрежа в страната и бързото ѝ разрушаване.Това каза инж. Ясен Ишев, председател на Управителния съвет на Научно-техническия съюз по транспорт, в ефира на предаването "Бизнес старт" по Bloomberg TV Bulgaria.
Още по-основен проблем е, че голяма част от договорите за инфраструктурно строителство и пътищата, които предизвикаха отчасти кризата в коалиционното управление, се изпълняват в нарушение на три закона - за обществените поръчки, за устройство на територията и за държавния бюджет. Проблемите при тях могат да се нормализират, а работата да започне след юридически преглед, съставяне на анекси при нужда към някои договори и прекратяването на други, смята гостът.
"Става въпрос за няколко вида договори - основни ремонти минават по графата текущи ремонти, което е нарушение на нормативната база, "инхаус" поръчките с липсата на разрешение за строителство, някъде няма проекти и гласуван бюджет, когато е започнато това строителство. Третото са прословутите свлачища, които са дадени на определени фирми", разясни Ишев.
Запитан защо пътищата в България се разрушават толкова бързо, Ишев сподели заключенията на кръгла маса с представители на Научно-техническия съюз по транспорт, АПИ, Института по пътища и мостове, УАСГ. Освен липсата на необходимата текуща подръжка и ремонти на пътната мрежа заради недостатъчно средства и некачествено изпълнение от строителите в някои случаи, състоянието на пътищата се дължи и на остарялата нормативна уредба и преминаването на наднормени товари.
Обясненията за климатични причини за лошите пътища от страна на строителните фирми са несъстоятелни, допълни той.
Според инж. Ишев в България има достатъчно добри фирми, които могат да извършват надзора на качеството, но проблемите са пролуките в законите и договорите, за което са отговорни юридическите екипи и държавната администрация, която страда от липса на капацитет, а "там, където има хора наистина с капацитет, те биват избутвани". Ишев даде за пример подробен анализ на екипа на бившия служебен регионален министър Комитова какво трябва да се направи в сектора, който "изведнъж се забрави и се започна цялото разследване отначало".
В коментар за промените за "инхаус" поръчките в ЗОП инж. Ишев заяви, че тези промени са закъснели, след като поръчките вече са били допуснати "в нечий интерес".
"Нещата трябва да се сложат на законова основа - не може да се престъпват законите, което виждахме в последните десетина години", обобщи събеседникът.
Целия разговор може да гледате във видеото. Bloomberg TV Bulgaria