fallback

София взима заем за почти 400 млн. лв. от ЕИБ за двете разширения на метрото

Общата стойност за изграждане на двата участъка е 769 млн. лв, а Столична община ще осигури 53% от сумата

15:45 | 18.02.22 г.

Снимка: Столична община

Столична община планира да вземе инвестиционен кредит от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) на стойност 195 млн. евро (390 млн. лв.) за строителството на двата нови участъка от третия лъч на метрото. Това съобщи заместник-кметът по финанси и здравеопазване Дончо Барбалов, цитиран от пресцентъра на общината.

Днес той заедно със зам.-кмета по строителство инж. Ангел Джоргов представят на публично обсъждане намерението за поемане на дългосрочен инвестиционен кредит от ЕИБ за строителството на етапи три и четири от трета линия на софийското метро.

Общата стойност за изграждане на двата участъка е 769 млн. лв. като Столична община ще осигури 409 млн. лв., или 53% от нужните средства. Остатъкът от 360 млн. лв. беше заложен за финансиране от Плана за възстановяване и устойчивост на България. При последната редакция на Плана правителството заложи намаляване на финансирането за метрото до 217 млн. лева.

По инициатива на кмета на София Йорданка Фандъкова бяха проведени срещи с министър-председателя Кирил Петков и вицепремиера и министър на финансите Асен Василев, на които те поеха ангажимент отрязаните от Плана средства да бъдат осигурени от държавния бюджет.

„На срещите ни премиерът Петков и министър Василев заявиха, че подкрепят изграждането в цялост на третата линия. За да гарантираме строителството и завършването на двата участъка до 2026 г., настояваме Министерски съвет да вземе решение за съфинансирането от националния бюджет“, заяви Барбалов. Столична община ще гарантира по-големия процент от средствата с инвестиционния заем, допълни той.

„Строителството на трите километра от кв. „Хаджи Димитър“ до „Левски“ започва през март, като осигуряваме първите 12,8 млн. лв. за старта изцяло от бюджета на общината. За участъка от шест километра през район „Слатина“ до бул. „Цариградско шосе“ в момента се избират изпълнители“, заяви инж. Джоргов.

Двата участъка включват девет метростанции в два лъча и буферни паркинги. Предвижда се и закупуване на нови метровлакове. „Според направените анализи двата нови участъка ще дадат достъп до метрото на още 160 хил. граждани“, обясни инж. Джоргов.

Общата дължина на третата линия на метрото в София е 21 км с 21 метростанции. През 2020-2021 г.  завърши строителството на първите два етапа – общо 12 км  от ж.к. „Овча Купел“, през „Красно село“, централна градска част, Орлов мост, театър „София“ до ж.к. „Хаджи Димитър“. Предстои да бъдат изградени другите два участъка - до ж.к. „Левски“ и до бул. „Цариградско шосе“ през „Слатина“.

„Трите станции през „Подуяне“ са разположени по бул. „Владимир Вазов“ – първата е на кръстовището с ул. „Васил Кънчев“ до стадион „Георги Аспарухов“, втората е на кръстовището с ул. „Витиня“, а третата е при ул. „Станислав Доспевски“ между „Левски Б“ и „Левски Г“, поясни зам.-кметът по строителство.

Шестте километра от другия участък тръгват от ул. „Шипка“ при Военната академия през кв. „Гео Милев“ и „Слатина“, покрай „София Тех Парк“ и зала „Арена Армеец“ до бул. „Цариградско шосе“. „Със завършването изцяло и на третата линия метрото в София ще поеме над 50% от всички пътувания с градския транспорт, а това е най-бързият и удобен за гражданите транспорт, с най-голям екологичен ефект за града ни“, каза инж. Джоргов.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:14 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още