Компанията за краткосрочно наемане на имоти Airbnb успя да надмине очакванията както за приходите, така и за печалбата през четвъртото тримесечие – преодолявайки новата вълна на Covid-19 и навлизайки в новата година по-силна от всякога.
Акциите на компанията поскъпнаха с над 3,5% в разширената търговия.
Приходите са се увеличили с впечатляващите 78% до 1,53 млрд. долара, става ясно от изявление, цитирано от Bloomberg. Това е над прогнозите на анализаторите за 1,46 млрд. долара. Нетната печалба е в размер на 55 млн. долара спрямо загуба от 3,9 млрд. долара година по-рано. Това е и рекорд за периода.
Приходите на Airbnb. Графика: Bloomberg
Печалбата на акция възлиза на 8 цента, но е значително над прогнозираните 3 цента.
Главният изпълнителен директор Браян Чески нарече резултатите „най-добрата година в историята на нашата компания“ и допълни, че Airbnb е успяла да устои на пандемията заради силно адаптивния си бизнес модел. „Имаме милиони различни видове жилища в почти всяка една общност на почти всякаква цена навсякъде по света“, каза той пред Bloomberg във вторник. „Това означава, че както и да се променят пътуванията, ние сме способни да се адаптираме“, допълни той.
Airbnb успя успешно да се възстанови от началото на пандемията, когато трябваше да съкрати хиляди работни места и да отложи първичното си публично предлагане заради спрените пътувания и затварянето на икономиките. Но след първоначалния шок бизнесът на компанията започна да процъфтява, тъй като служителите вече нямаше нужда да са в офис от 9 до 5 ч. „В резултат хората се пръскат до хиляди села и градове, оставайки за по седмици, месеци или дори цели сезони“, посочват от Airbnb в писмо до акционерите.
Почти половината от броя на запазените нощувки през четвъртото тримесечие са били за престой от седмица или повече, а една от пет нощувки е била по време на престой за месец или повече.
Представянето на Airbnb се запази устойчиво дори и след вълната от омикрон, която връхлетя към края на миналата година и отново причини затваряния и отмяна на полети и почивки. Според компанията този вариант на коронавируса е имал по-слаб ефект върху резервациите и отмяната им, отколкото предходния делта.
Според изпълнителния директор Чески високата инфлация в САЩ, която се намира на 40-годишен връх, може да накара повече хора да станат домакини на имоти под наем. По думите му хората ще търсят икономически възможности, а с непостоянно отдаване на имот под наем могат да си докарват до 9-10 хиляди долара годишно.
Средният наем за ден в Airbnb се е увеличил в зоните със засилен трафик на хора, като по-високите цени са помогнали за увеличаването на приходите, каза още Чески.
Пред Bloomberg той посочи, че увеличаването на цените се дължи отчасти на инфлацията, но основната причина е промененият микс от местата, на които хората избират да отседнат – често на по-скъпи локации в САЩ и с повече хора.
От Airbnb посочват, че са „окуражени“ от това, което виждат от началото на годината. „Ефектът на омикрон бързо изчезна и гостите уверено резервират за летния туристически сезон отрано тази година“, посочват от компанията. Оттам прогнозират резервациите за нощувки и други преживявания през първото тримесечие „значително да надвишат“ нивата от първото тримесечие на 2019 г.
Приходите се прогнозира да са в диапазона от 1,41 млрд. до 1,48 млрд. долара.