fallback

Призрачен летищен гейт в Германия няма да се ползва с години

13 изхода, 22 гишета за регистрация и 9 сгради остават полупразни заради слабия трафик на летището във Франкфурт

16:48 | 08.02.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

В чисто новия гейт G на летище Франкфурт започнаха големите изпитания. Фирмите, с които са сключени договорите, проверяват дали техните инсталации работят - всички автоматични врати, конвейерни ленти, системи за обработка на багаж, вентилационни и отоплителни системи, от които се нуждае една модерна летищна сграда. „Съоръжението е конструктивно готово", казва говорител на летищния оператор Fraport, който планира да поеме сградата след няколко седмици - при условие че са издадени официалните разрешения, особено за противопожарната защита.

Но първият сектор на новия терминал 3 във Франкфурт се случва в неподходящ момент. Пътниците няма да могат да влизат в сградата години наред. Докато берлинското летище BER закъсня с девет години, то гейт G във Франкфурт се появи четири години по-рано. Кризата с коронавируса също така сериозно забави най-голямото германско летище в неговия привидно неудържим път на растеж, пише N-TV.

13 изхода, 22 гишета за регистрация и 9 сгради

В момента никой не се нуждае от летищен гейт за допълнителен капацитет от около 5 милиона пътници, когато миналата година летището е имало около 45 милиона гости по-малко, отколкото през рекордната 2019 г. Третият пътнически терминал в южната част на обекта е планиран отдавна, очаква се да струва 4 милиарда евро и вероятно е необходим, за да може да се използва пълноценно системата от четири писти на летището, която бе разширена от 2011 г. насам. Според одобрените технически планове във Франкфурт са възможни над 700 хил. кацания и излитания на самолети, докато през 2021 г. са отчетени само 262 хил. излитания и кацания. През 2019 г. двата съществуващи терминала бяха значително претоварени с около 514 хил. движения на въздухоплавателни средства и 70,5 милиона пътници, което имаше много негативни последици за клиентите.

Под натиска на нови превозвачи, като ирландската Ryanair, през 2018 г. Fraport реши да ускори втория етап от строителството на новия терминал и да завърши гейт G до 2022 г. Ето как се стигна до това: с първоначално 13 изхода, 22 гишета за регистрация и 9 сгради за самолетите теоретично могат да се обслужват до пет милиона гости годишно. Отначало те не могат да очакват голям комфорт, тъй като гейт G засега не е свързан с багажната система или със собствената пътническа надземна железница на летището. Засега директният достъп е възможен само с автомобил или автобус, тъй като няма и станция на германската градска железница.

Досега това едва ли е притеснявало клиентите, които се съобразяват с цените, но пандемията забави и дейността на нискотарифните авиокомпании: след пет години Ryanair обяви през януари, че ще се оттегли напълно от Франкфурт за лятното разписание на полетите през 2022 г. Конкурентът Wizz Air от известно време не е кацал на аерогарата. Привлечени от първоначално намалените такси, ирландците разполагат с до десет самолета на летище Рейн-Майн и продължават да използват съседния аеропорт Hahn в района на Хунсрюк.

Когато през лятото Fraport повиши таксите за излитане и кацане с 4,3%, Ryanair малко изненадващо реши да се оттегли напълно от хъба на Lufthansa. Но това не трябва да продължава вечно, тъй като при амбициозния си курс на растеж ирландците не могат да се справят трайно без милионите пътници от икономически силния регион Рейн-Майн. Играта на покер за бъдещите условия на летищния гейт G отдавна  започна. Това е „много ефективна сграда на терминала", заяви управителят на Ryanair Андреас Грубер само няколко дни след обявяването на оттеглянето. И посочи, че връщането на Ryanair във Франкфурт е въпрос единствено на цена.

Сега операторът Fraport иска да отвори гейт G заедно с останалата част от Терминал 3 и другите сектори H и J едва през 2026 г., когато постпандемичното небе отново ще бъде напълно функциониращо. Дотогава летището призрак ще работи в т.нар. „спящ режим", който според Fraport изисква малък двуцифрен брой служители. Листнатата на MDax компания не желае да коментира разходите. Ако е необходимо, действителното въвеждане в експлоатация също може да бъде ускорено, но само с предварителна подготовка от около 12 месеца. Това време ще е необходимо за проверка на процесите с допълнителни услуги, както и за отдаване под наем и оборудване на магазините.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:54 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още