fallback

Най-горещият глобален имотен сектор е изправен пред трудности тази година

Логистичните имоти съставляваха близо една четвърт от всички инвестиции в бизнес имоти на глобално ниво през 2021 г.

19:50 | 01.02.22 г.

Снимка: Dan Brouillette/Bloomberg

Летвата за глобалните логистични имоти е вдигната за постоянно.

Секторът е съставлявал близо една четвърт от всички инвестиции в бизнес имоти в глобален план през 2021 г., сочат данни на консултантската компания JLL. Доходността от първокласни активи се е свила до 4,4%. Търсенето достигна рекорден връх, а нетното усвояване в Азиатско-Тихоокеанския регион е нараснало със 183%.

Сега въпросът е дали подобен вихрен темп може да продължи. Предприемачите не успяват да отговарят на рекордното търсене от компании за електронна търговия и логистика, а инвеститорите трудно намират активи, в които си струва да се инвестира, което спъва целите им за разпределението на вложенията.

„Миналата година беше феноменална, въпреки че според мен това не беше съвсем неочаквано“, коментира Ник Джоунс, директор на отдела за инвестиции в логистични и индустриални имоти за Европа, Близкия изток и Африка (ЕМЕА) в JLL.

„Натискът върху сектора наистина се дължи на постоянни структурни промени на веригите за доставка и увеличаването на стоките, стигащи до входната врата на потребителя чрез електронната търговия“, допълва той.

Търсене на терени

Промените в поведението на потребителите са голям двигател за растежа на сектора.

Онлайн пазаруването ще продължи да расте, така че търсенето на логистични площи се очаква да се увеличи най-малко с 5% през идните три години, смятат 75% от анкетираните в допитване на JLL за 2021 г. сред 720 експерти по логистични площи. Около 28% от участниците в анкетата очакват ръст на търсенето от над 20% през периода.

Но заради големия ръст на нетно усвоените площи от наемателите основното ограничение е липсата на терени. Предприемачите не успяват да си осигурят подходящи терени за строителство и строителни разрешения.

Затова през идните години все повече предприемачи ще се насочат към многоетажни проекти, особено в градските райони с ниски наличности на терени, коментира Рич Томпсън, глобален лидер на отдел „Вериги за доставка и логистични решения“ в JLL.

„Ограниченото количество регулирани индустриални терени е двигател на необходимостта от съвсем нов дизайн на вертикални сгради“, отбелязва Томпсън. „Многоетажните логистични обекти съществуват от известно време, но в САЩ това е относително нова тенденция. Виждаме появата на все повече добри възможности, тъй като цените на терените растат, а необходимостта от по-голяма близост до потребителите става все по-важна“, допълва той.

„Дистрибуцията, която преди беше необходимо зло, съсредоточено единствено върху разходите, сега е смятана за стратегически приоритет от корпоративните наематели“, казва Томпсън.

Тъй като търсенето от инвеститорите не показва признаци на отслабване, 2022 г. може да донесе повече партньорства като възможен и жизнен път за сектора на фона на растящите сливания и придобивания в имотна индустрия на по-широко ниво.

Зеленото предизвикателство

Веригите за доставка са изправени и пред предизвикателството да подобрят и устойчивостта си, като 73% от участниците в допитването на JLL са споменали енергийната ефективност като висок приоритет.

През следващото десетилетие се очаква повече флотилии да станат електрически, особено в сегмента „последна миля от маршрута за доставка“. Британската Royal Mail прибави допълнителни 3000 нискоемисионни микробуси за доставка към флотилията си. Логистичната компания DB Schenker поръча неотдавна 1470 напълно електрически микробуса от Volta.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:36 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още