Банковите кредитори, които претърпяха тежки загуби, когато германският производител на автомобилни кабелни системи Leoni AG беше преструктуриран през 2023 г., ще получат изплащане, ако сделката с китайската компания Luxshare за поглъщане се осъществи.
По-голямата част от очакваните приходи в размер на 205 млн. евро от продажбата на 50,1% дял в компанията ще бъдат насочени към банките кредитори, казва в интервю главният изпълнителен директор на дружеството Клаус Ринербергер.
Luxshare ще купи и бизнеса с кабели на Leoni за 320 млн. евро, които ще отидат за намаляване на дълга на компанията.
Миналата година Leoni преструктурира дълг в размер на 1,6 млрд. евро заради предизвикателствата пред компанията от ръста на цените на суровините и прекъсването на веригата на доставки. Като част от сделката австрийският бизнесмен Щефан Пиерер инжектира 150 млн. евро свежи средства, за да поеме бизнеса, а банковите кредитори получиха правото на 45% от бъдещите печалби в замяна на отписване на около половината от заемите.
Текущият дълг на Leoni ще бъде рефинансиран, след като сделката приключи, според Ринербергер, който ръководи производителя на кабелни системи от април 2023 г.
Свързването с Luxshare ще помогне на фирмата да разреши различни проблеми, като пропуски в предлагането на продуктите, казва още Ринербергер. Като цяло доставчиците са склонни към ниски маржове, което ги прави уязвими на икономически спадове, инфлация и внезапни спадове в търсенето.
Партньорството с Luxshare също така ще позиционира Leoni добре да навлезе във веригата на стойността за китайските автомобилни производители, тъй като те задълбочават присъствието си на европейския пазар, казва Ринербергер.
„Китайците просто си написаха домашното, особено на автомобилния пазар през последните 20 години“, посочва той.
Leoni получи одобрение за преструктурирането през юни 2023 г. Финансовото преструктуриране се осъществява съгласно германския Закон за корпоративна стабилизация и преструктуриране.
Обвързващо споразумение с Luxshare беше подписано през септември 2024 г. Преди това, през лятото, германската компания обяви, че поетапно ще затвори производство си в Плевен, както и мащабни съкращения в Румъния.
В производството в Плевен работят около 1300 души. Основните причини за затварянето на предприятието, които компанията изтъкна, е проблем с намирането на работна ръка и силния ръст на разходите за труд.
Компаниите за производство на кабели за автомобили са силно податливи на сътресения заради разходите за труд, тъй като разчитат основно на ръчен труд. Същевременно минималната работна заплата в България се увеличи с над 80% от 2018 г. насам (от 510 лева до 933 лева тази година), а средната работна заплата надвишава 2000 лева, според актуалната национална статистика, което е с над 90% повече спрямо 2018 г.
Производителите на кабели са зависими от техните клиенти – производителите на автомобили, а индустрията в Европа в момента не е в цветущо здраве. Това означава, че поръчките на автокомпоненти дори да не намаляват, не се увеличават, т.е. компаниите не могат да догонят темповете на ръст на разходите.