Големите британски компании са подложени на натиск да увеличат възнагражденията, за да наемат и задържат най-добрите кадри, но доскоро смятах, че всеки, който иска да печели наистина големи пари, ще е по-добре да работи за американска фирма или в сегмента на частния капитал, пише в материал колумнистът на Bloomberg Крис Браянт. Въпреки това нарастващата печалба на един мениджър на компания от FTSE 100 показва, че може да бъде също толкова доходоносно да си извън стандарта.
Благодарение на навременното си преместване миналата година от американска частна инвестиционна компания в производителя на авиационни двигатели Rolls-Royce Holdings Plc, Туфан Ергинбилгич е на път да получи възнаграждение от 40 млн. паунда (51 млн. долара). Въпреки че осемцифрените пакети обикновено предизвикват някои проблеми в Обединеното кралство, едва ли някой ще е недоволен в този случай. Инвеститорите на Rolls-Royce спечелиха много от неговото енергично лидерство, като изстрадалите служители също получиха своя дял.
Ергинбилгич беше един от деветимата мениджъри във Великобритания, получили повече от 10 млн. паунда под формата на възнаграждения през 2023 г., според доклад на мозъчния тръст High Pay Center. Проучването разкри, че главните изпълнителни директори на компании от FTSE 100 са спечелили средно 4,2 млн. паунда; еквивалентът за ръководителите на S&P 500 е три пъти повече. Нищо чудно, че британските компании или избират да се листват в САЩ, или техните шефове просто напускат кораба.
По-голямата част от годишното възнаграждение на Ергинбилгич от 13,6 млн. паунда са под формата на предоставени акции, първоначално оценени на 7,5 млн. паунда, за да бъде компенсиран за загубени възнаграждения от предишната му работа, показва годишен доклад на производителя на двигатели. В него се посочва, че споразуменията за възнаграждения при частния капитал са „фундаментално различни спрямо листнатите компании“. Със сигурност са.
Ергинбилгич, който е британски и турски гражданин, преди това е бил базиран в Лондон партньор в Global Infrastructure Partners (GIP), макар и само за няколко години, преди което е работил повече от две десетилетия в BP Plc. Оставането му в GIP можеше да бъде изключително доходоносно: американският инфраструктурен инвеститор беше придобит за 12,5 млрд. долара през януари от BlackRock Inc. (Ергинбилгич престана да бъде партньор през декември 2022 г., но остава старши съветник на GIP.)
Но ако Rolls-Royce продължи да се представя все така блестящото, Ергинбилгич няма да съжалява. Неговите 8,3 млн. акции, които получи при присъединяването си към компанията, бяха оценени на 91 пенса всяка; Rolls-Royce надмина всички останали членове на бенчмарка Stoxx Europe 600 по време на неговото управление, като акциите отчетоха приблизително петкратно поскъпване. Това се равнява на печалба от 32,5 млн. британски лири за изпълнителния директор.
Без съмнение Ергинбилгич се присъедини към компанията в добър момент: неговият предшественик Уорън Ийст беше принуден да съкрати хиляди работни места и да емитира спешно с голяма отстъпка права за 2 млрд. паунда през 2020 г., за да гарантира, че компанията ще оцелее след замразяването на международната авиация по време на пандемията. Сега авиокомпаниите отново летят и Rolls-Royce печели повече, защото приходите на производителя са свързани отчасти с летателни часове поради дългосрочни договори за обслужване.
Но Ергинбилгич е направил повече от това просто да се възползва от момента: под неговото ръководство Rolls-Royce сключи трудни сделки с клиентите си, докато в същото време поддържаше разходите под контрол, помагайки за намаляване на разликата в рентабилността спрямо конкурентите.
По-рано този месец компанията повиши насоките си за печалба за цялата година след силно представяне през първото полугодие. След като направи някои големи стъпки за намаляването на нетния дълг, компанията планира да възстанови изплащането на дивиденти. Rolls-Royce е на път да постигне целта си за учетворяване на оперативната печалба до 2027 г. в сравнение с нивата от 2022 г., което според анализаторите може да предостави възможност за по-нататъшно увеличаване на възвръщаемостта на акционерите.
Ергинбилгич заема поста си от едва 18 месеца, авиационният сектор остава циклична индустрия, натискът върху веригата за доставки е плашещ и в миналото задвижващите системи на Rolls-Royce невинаги са оправдавали очакванията. (След критиките на клиентите компанията инвестира повече от 1 млрд. паунда, за да подобри работата на двигателите, задвижващи широкофюзелажните самолети.)
И все пак възнаграждението на Ергинбилгич е капка в морето на фона на увеличението на пазарната капитализация на производителя с приблизително 33 млрд. паунда по време на неговото управление. Възнаграждението му също така ще се предоставя на два транша, през 2027 г. и 2028 г., което означава, че той трябва да продължи с доброто представяне, за да се възползва от пълния му размер.
Успокоение е и скорошното решение на компанията да подари 150 акции на всеки от своите 42 хил. служители, на стойност около 730 паунда на човек. Въпреки че това е само малка част от възнагражденията, достъпни за мениджърите, това остава стимул за подобряване на представянето. Въвеждането на по-широко разпространена култура на собственост върху капитала в Европа също ще бъде от съществено значение за ограничаване на борсовата миграция на компании от Европа към САЩ, където те очакват да постигнат по-добри оценки.
Но дотогава понижените стойности на акциите във Великобритания предлагат алтернативен път към богатство на мениджърите си: ако можете да постигнете обрат като този на Rolls-Royce, защо да работите за американска фирма или при частния капитал?