През 1993 г., по повод приватизацията на шоколадовата фабрика в Своге от Kraft Jacobs Suchard*, Александър Пеев, наследник на нейния създател Велизар Пеев, изпраща писмо, в което пожелава тя да отпразнува 100 години.
Именно изписаното с неговия почерк име фигурира в юбилейното лого на „Своге“, създадено по повод 10-ата годишнина. То беше представено пред медии и официални лица по време на събитие в завода, собственост на „Монделийз“.
Анна Маринкова, директор на фабриката, разказа повече за мястото и представи книга, създадена специално за 100-ата годишнина, в която са поместени архивни снимки и фрагменти от историята на фабриката от създаването ѝ до днес. Тя може да бъде разгледана и в дигитален формат.
„Монделийз Интернешънъл“ има нетни приходи от приблизително 36 млрд. долара през 2023 г. и само през последните 10 години компанията е инвестирала над 55 млн. долара в модернизирането на производствените процеси и подобряването на облика на сградния фонд.
70% от продуктите, които се произвеждат във фабриката, са за износ, а останалите 30% – за местния пазар. Заетите в производството и администрацията във фабриката за шоколад са около 400 души, а произведената продукция се реализира на близо 25 пазара и 5 континента. В завода се намира и най-бързата линия за опаковане на бонбони в света, заработила през 2019 г.
За пазара на бонбони и шоколад, както и за бизнес развитието на „Монделийз Интернешънъл“ в България, разговаряхме с Мария Лазарова-Иванова, кънтри мениджър на „Монделийз“ и част от компанията от над 18 години.
- Как се отрази рязкото повишаване на цената на какаото на работата на „Монделийз“?
- Това се отрази не само на нас, а на всички производители в бранша с продукти, които използват тази основна съставка, така че всичко зависи от следващите години и това какви ще бъдат реколтите, но за момента нещата са стабилни.
Имахме увеличение на цените в началото на 2024 г., което до голяма степен отговаря на случващото се с какаото, и продължаваме да работим за все по-устойчива част на продуктовата ни гама – snacking частта, в която има по-малко какао.
- Как се развива пазарът на шоколадови изделия у нас? Кои са най-търсените продукти в България?
- Пазарът се развива доста динамично. През последните две години наблюдаваме следния тренд – потребителят се измества към малки десерти, барчета, вафли, също така – бонбоните. Като сегмент бонбоните се развиват доста добре – подаряваме ги по всякакви поводи, споделяме ги с близки.
- В последните години има завишаване на интереса към безглутенови и веган продукти и такива без захар. Вие как реагирате на тази промяна? Планирате ли подобни продукти на пазара?
В нашето портфолио в България към момента по-скоро не, но в Северна Америка, в Канада – имаме такъв тип продукти. Това е тенденция, която и ние наблюдаваме. Тя се развива доста – в световен мащаб се наблюдава търсенене не само на веган, но и на протеинови барове и други подобни комбинации. При всички положения в даден момент ще се наложи да отговорим и ние на това търсене, тъй като отчитаме интерес към такъв тип продукти на българския пазар.
- А имате ли план кога ще започнете да ги предлагате?
- Все още не, но ние всяка година правим проучване в тенденциите за похапване на потребители в световен план и на база на него, а и на други, взимаме информирани решения
- Какви са спецификите на българския пазар спрямо други държави, в които оперирате?
Аз съм отговаряла за пазари в Бивша Югославия – Сърбия, Босна и Херцеговина. Мога да кажа, че между тях и България няма особена разлика. В Източна Европа и на Балканите определено пазарът се развива и все още имаме много добър дял традиционна търговия, която включва и местните вериги. Има и много добра извадка на международните играчи – в случая на България това са Schwarz Group и Reva Group, които са представени по един или друг начин и в другите страни в района.
- А какъв е пазарният дял на Mondelez по отношение на шоколада, на бисквитите?
- В момента пазарният ни дял е около 28% за категорията шоколадови изделия, която включва шоколади, вафли, десерти и шоколадови бонбони. В сегмента на бисквитите сме около 19%. Там в портфолиото ни са „Орео“, бисквити „Милка“, „Белвита“, „Сан“ – бранд, който не е глобален, а е представен само в няколко държави в Източна Европа. Друга категория, в която сме представени, са сладките печива, вследствие на придобиването на „Чипита“ преди две години и половина.
- Придобиването се случи след COVID-19 и непосредствено преди началото на войната в Украйна. Какви бяха ефектите от това?
- Първата година след придобиването на „Чипита“ беше доста предизвикателна. Фамилна компания, каквато е „Чипита“, се придобива от мултинационална компания, каквато е „Монделийз“, и тотално се променя начинът на работа. През последната една година в България постигнахме изключителна синергия между това, което наследихме от „Чипита“ – изключително качествен продукт, бранд, разпознаваем на пазара, и това, което можем да предложим като ноу-хау, за да развием повече сегмента, в който сме представени. След тази първа година, която трябваше да се намести всичко от гледна точка на производства, от гледна точка на това как сме представени в магазините, на цени и суровини след COVID и войната в Украйна, смятам, че нещата са относително стабилни.
- Какви са очакванията ви за развитие до края на годината?
- За момента годината се очертава доста добра от гледна точка на бизнеса и целите, които сме си поставили. Стремим се към годишен оборот от 163-165 млн. долара.
- А какви са предизвикателствата пред вас в краткосрочен план?
- Като глобална компания ние следим отблизо и планираме съгласно редицата краткосрочни предизвикателства на пазара, включително продължаващата инфлация и геополитическата обстановка.Това е основна нашата задача – да видим как ще се развият процесите в тази посока и как ще можем да отговорим на потребностите и търсенето на нашите консуматори.
*През 2013 г. „Крафт фуудс България“ става „Монделийз България“ (Mondelez Bulgaria) като част от процеса на международно преструктуриране на „Крафт Фуудс“ и разделянето на бизнеса на две отделни компании. „Монделийз Интернешънъл“ се ангажира с продукцията и търговията на шоколади, бисквити, леки закуски и напитки в световен мащаб, а „Крафт Фуудс Груп“ се фокусира върху бизнеса с хранителни продукти в Северна Америка.