Какви предизвикателства стоят пред развитието на бизнеса с кафе и алкохолни напитки на "Кока-Кола ХБК България", какви новости можем да очакваме и как ще се развива портфолиото - един разговор с Йордан Славов, директор „Нови бизнеси - кафе и алкохолни напитки“ в компанията.
- Г-н Славов, преди близо половин година оглавихте отдел „Нови бизнеси – кафе и алкохолни напитки“ в "Кока-Кола ХБК България", след като сте заемал редица ръководни позиции в компанията. Какви са основните предизвикателства и възможности, пред които се изправихте в новата си роля?
Вече 16 години съм част от "Кока-Кола ХБК България" и за това време компанията винаги е предоставяла широки възможности и поле за развитие пред всички екипи, от които съм бил част, както и за нашите клиенти и партньори, които поставяме на първо място. В тази връзка новата роля за мен и целия ни екип е свързана с редица нови отговорности, но и шансове за надграждане на постиженията ни до момента.
Основните предизвикателства са свързани най-вече с това да ускорим ръста си във всички категории, в които оперираме – от най-големите, като уиски и водка, до най-бързо развиващите се като джин, пенливи вина и ароматизирани алкохолни напитки. Възможностите са много. На първо място винаги поставям екипа и екипната ни работа, за да може грижата към клиента да е на най-високо ниво. От огромно значение, разбира се, е и нашето разрастващо се 24/7 портфолио. Смея да твърдя, че то е сред най-силните и гъвкави в сектора на напитките и предлага не само водещи марки в категориите газирани напитки, сокове, вода, спортни и енергийни, готов за консумиране чай, но и кафе и висококачествен алкохол.
Стремим се да предлагаме подходящи марки, опаковки и категории, за да отговорим на променящите се нужди на потребителите ни и да разполагаме с точните предложения за всеки повод и време на денонощието. Знаете, че от април месец сме официален дистрибутор на портфолиото на Bacardi, а миналата година придобихме и водка Finlandia. Под шапката на компанията ни стоят и два кафе бранда - Costa Coffee и Caffè Vergnano, благодарение на които за кратък период изградихме разпознаваемо кафе портфолио. Всичко това ни прави още по-предпочитани както от търговските обекти, така и от крайните потребители.
- Алкохолният пазар продължава да се развива, търсят се и все по-нестандартни предложения. Каква е визията Ви за бъдещето на алкохолното портфолио на "Кока-Кола ХБК България"?
За нас е важно да имаме какво да предложим като напитки през цялото време, седем дни в седмицата. Това предполага да сме атрактивни както за тези, които консумират т.нар. „чисти“ напитки, така и за всички, за които коктейлната култура е предпочитана. Интересно е, че например коктейлите, които ползват като основа текила, стават все по-предпочитани в световен мащаб – тенденция, която очакваме да дойде и тук и за която имаме готови предложения в нашето портфолио като Patron.
Също така, тенденцията към премиумизация продължава да е актуална. За нас е важно да продължаваме да предлагаме уникални бутилки в партньорство с най-високия клас марки от нашето портфолио, като например The Macallan. В тази връзка мога да споделя, че най-отлежалото колекционерско сингъл малц уиски на бранда - The Reach, пристига в България и през юни ще бъде предоставена възможност на най-отдадения почитател на марката у нас да стане притежател на 1 от 288 бутилки в целия свят. В същото време новото сътрудничество с Bacardi ни дава възможност да обхванем и категории, в които до момента не сме оперирали, като вермут и пенливи вина. Това, разбира се, е в съответствие със стремежа ни да продължаваме да предлагаме доказани брандове в категориите и сегментите, които се засилват като консуматорско търсене, но и да развиваме нови марки, както и иновации в съществуващите такива.
- Както споменахте, от началото на април "Кока-Кола ХБК България" е официален дистрибутор на портфолиото на Bacardi Limited. Какви са ползите от това сътрудничество и как се възприема то от клиентите Ви?
Ползите за нас от партньорството ни с Bacardi са много и вярвам, че те са взаимни. Най-важното за екипа ни е, че още един световен лидер в алкохолните напитки ни доверява дистрибуцията на цялото си портфолио. На следващо място, разбира се, е това, че вече предлагаме едни от най-популярните марки както в основните категории като уиски – с Dewar’s, водка – с Grey Goose, но и в тези, които растат двуцифрено през последните години, като джин - с Bombay Sapphire. Вярвам, че това ще ни позволи да продължим да генерираме ръстове на база стойност и да се утвърдим сред водещите дистрибуторски компании. Разбира се, разчитаме много и на ромовете Bacardi, както и на избора на цели поколения, които са почитатели на Martini. Тези предложения се развиват в синергия и с основни марки от нашето безалкохолно портфолио, а имено Coca-Cola и Schweppes.
Не на последно място, целите и визиите на най-голямата семейна международна компания за алкохолни напитки в света се припокриват с нашите - да допринасяме за положителна промяна в обществото, като насърчаваме приобщаването, разнообразието, опазването на околната среда и икономическото развитие в страната. Не мога да не спомена и, че като компания, която осъзнава ролята на качественото партньорство в името на отговорната консумация и намаляването на прекомерното и неправомерно използване на алкохол, ние поддържаме редица ценни сътрудничества. Целта ни е да подпомогнем отговорната употреба и в резултат от това - намаляването на шофирането в нетрезво състояние. Убедени сме, че това е от голямо значение за цялото ни общество.
- Bar Masters - една от водещите за барманската общност у нас програми, която "Кока-Кола ХБК България" традиционно организира, стартира за шести път преди броени дни. Какво могат да очакват професионалните бармани и любителите на коктейлите в тазгодишното предизвикателство?
Bar Masters е не просто програма, а през последните години се превърна в синоним на школа за развитие на способностите на българските бармани. През тази година имаме над 100 участници или двойно над 2023 г., както и 10 вътрешни и външни лектори в лицето на едни от най-известните и доказани имена в бар културата у нас и по света. Сами си давате сметка, че това е много сериозна инвестиция от страна на "Кока-Кола ХБК", която ни помага да се утвърдим като най-доверения партньор в индустрията, що се отнася до изграждане на уменията на барманите. Щастливи сме, че от старта на програмата до момента участие в нея са взели близо 750 бармани от цялата страна. Освен това, за трета поредна година, успоредно с Bar Masters, ще организираме и предизвикателството за бармани любители - Home Masters, което ще стартира през юни. В продължение на 3 месеца състезанието ще има за цел да вдъхнови всички любители на коктейлите, които желаят да развият своите умения и таланти, независимо от техния досегашен опит, и разбира се - да печелят награди.
- И за финал, провокирани от топлото време и все повечето слънчеви дни, не можем да не Ви попитаме - планирате ли специални изненади за предстоящия летен сезон?
Можете да сте сигурни, че планираме много изненади за летните дни. Портфолиото ни продължава да разгръща потенциала си и да допринася за развитието на коктейлната култура у нас в унисон с нарастващия потребителски интерес. Със сигурност ще продължим да провокираме въображението на барманите за нови миксирани напитки, както и сетивата на консуматорите в премиум заведенията в страната. Освен летните ни предложения, като например Martini Fiero със Schweppes Tonic или Bacardi Spiced с Coca-Cola, ние ще сме основен партньор на водещите големи летни фестивали. Стремежът ни е да популяризираме както новите напитки от портфолиото на Bacardi, така и добре познатите ни предложения от портфолиото на Jack Daniel’s, най-новото ни уиски в ирландската категория, създадено от небезизвестния Конър Макгрегър – Proper No. Twelve, и, разбира се, Jägermeister.