За състоянието и предизвикателствата пред финансовия сектор, както и мястото на изкуствения интелект в него, разговаряме с Цветомир Досков, изпълнителен директор на "Сирма Бизнес Консултинг".
Какви са предизвикателствата пред дигиталната трансформация на финансовия сектор в условията, които виждаме в момента?
На повечето организации във финансовия сектор се наложи бързо да се насочат към дигиталната среда по време на пандемията и тази трансформация наложи всички въвлечени в процеса да се адаптират към промените. Въпреки че се говори отдавна за нуждата от дигитализация и ползите от нея, все още част от администрацията, регулаторните органи, а и самите потребители, подхождат с доза недоверие при употребата на дигитални услуги. Необходими са повече усилия за адаптация на нормативната база, промяна на традиционните модели на обслужване на клиенти и фокусиране към обслужването в дигиталното пространство, и не на последно място, обучение на потребителите при ползване на дигитални инструменти.
Кои са най-важните стъпки, които банковият и финансов сектор трябва да предприеме, за да осъществи качествена дигитална промяна?
В началото на процеса трябва да се постигне цялостно разбиране на дигиталните потребности на бизнес субектите, клиентите и потребителските групи. Следващата стъпка е дефиницията на цели и измерители на успех за приемане на дигиталните продукти, услуги, инструменти. За съжаление, все още отчитаме нискък процент на потребителите на финансови услуги в дигиталното пространство. Критично важно е да се осигури сигурна инфраструктурна среда и подпомагане на дигиталните инициативи в организациите. Всяка банка или финасова институция, която планира дългосрочно, трябва да определи своите приоритети за развитие и улеснения в прилагане на дигитализацията. И не на последно място, да се провежда активен диалог с държавната администрация за отваряне на системите и осигуряване на свързаност при ползване на дигитални услуги.
Какви тенденции се наблюдават във финансовите технологии и как те се адаптират от българския финансов сектор?
Финансовите играчи са осъзнали предимствата и целенасочено преследват ползването на дигитални решения в това число изкуствен интелект (ИИ). В допълнение всички схващат и приемат, че следващата вълна в развитието ще е базирана на ИИ решения. В момента технологията се отваря към решения за подпомагане на крайните потребители, но също така и за направа на ново поколение процеси, които са свързани със събиране на данни, документи и потвърждаване на статус, както и в тяхното моделиране, анализиране и скориране, за да се ползват в управлението на парите.
Как горещата тема в технологиите в последните месеци – изкуственият интелект, променя финансовите технологии?
Амбициите са големи. ИИ има огромно приложение във финансовия сектор, както в оптимизацията на процесите и управлението на данните, така и при обслужването на клиенти. Силно вярвам, че за да реализираме ползваеми български решения с ИИ, трябва да се обединяваме, да градим и да планираме в перспектива. От друга страна, промяната е толкова бърза, че изпреварва дори разбирането ни за реално приложение на ИИ. Трябва да подготвим обручители, които да разбират и да преведат изискванията към ИИ, за да може той да служи рационално и сигурно. От друга страна, много се радвам, че в обществото за хората, които се занимават с ИИ, се върна титлата „инженер“.
Как оценявате развитието на българската финтех среда?
Изоставащо, макар и с добро развитие. Изоставащо, защото имам усещането, че все още сме длъжници на българския потребител/бизнес в налагането на решения и инструменти, които да се ползват в дигиталното пространство и да го развиват.
Защо подкрепяте Investor Finance Forum?
Основно защото осигурява трибуна (арена за интелекта), на която свободно да споделяме постижения, идеи, и да споделяме болки и затруднения от ежедневието, в което работим за развитието на дигиталните финансови услуги.