Компании от цял свят предприемат стъпки да повишат геополитическата си експертиза при все по-деликатните преценки относно целеви пазари и вериги за доставка, пише Financial Times.
Някои компании използват специализирани консултантски компании, а други като Hitachi и Lazard наемат бивши дипломати, високопоставени държавни чиновници и политици, които да консултират пряко ръководителите.
Лорд Малоч-Браун, бивш дипломат и президент на фондация „Отворено общество“, казва, че в миналото „винаги е имало по някой пенсиониран дипломат в ъгъла на офиса на мултинационална компания, готов да посъветва главния изпълнителен директор за затруднения, свързани с местната политика“.
„Случващото се напоследък е, че преминаваме от връхната точка на глобализацията, при която пазарите определят локацията на производството и продажбите, към ерата на много по-политизиран глобален пазар“, допълва той.
Нашествието на Русия в Украйна миналата година свари редица компании неподготвени за последиците. Сега те следят много по-внимателно политическо напрежение като отношенията на Китай с Тайван, последиците в Близкия изток от смъртоносното нападение на „Хамас“ срещу Израел и възможния втори президентски мандат на Доналд Тръмп.
В Япония, която има обтегнати отношения със съседни страни, включително Китай и Русия, мултинационални компании като Hitachi, Suntory и най-големите банки в страната са наели през последните три години бивши дипломати, експерти по международни отношения и чуждестранни кореспонденти в стремежа си да разширят експертизата си при оценката на геополитически рискове.
Четирима души с пряка информация за положението казват, че при последната им вълна на наемане на нови служители дипломати и други експерти са били привлечени от две от най-големите застрахователни компании в Япония и три от най-големите търговски фирми в страната - Mitsubishi, Mitsui и Itochu.
Други корпорации в Япония са създали специално позицията „главен анализатор на геополитическите рискове“ в знак колко сериозно се гледа на въпроса.
„Двама мои колеги отидоха неотдавна да работят в търговски фирми, а един отиде в енергийна компания“, споделя японски дипломат, който в момента живее извън Япония, и допълва, че той самият също е получил най-малко едно предложение.
„(Компаниите) търсят отчаяно по-съществено разбиране на риска и използват външното министерство като източник на експертиза. Те смятат, че могат да се сдобият с това, което нямат, като предлагат пари [на дипломатите, които се опитват да наемат.] За съжаление, изглежда, че това работи“, отбелязва дипломатът.
Mitsubishi е съобщила пред FT, че миналата година е установила глобален разузнавателен комитет, оглавяван от президента на компанията, и има система за обратна връзка за „геополитически рискове, икономическа среда, нови технологии, политически тенденции“ към ръководството. „Предприемаме тези инициативи заради нарасналото значение на въпроса“, допълва компанията.
В същото време по-малки японски компании наемат външни консултанти с безпрецедентен според консултантите темп.
Нашествието в Украйна затвърди идеята, че рисковете стават все по-непредсказуеми и че някои от тях, които са по-близо до родината, включително военни действия на Китай и по-строги американски санкции, са достигнали степен, при която компаниите имат нужда от външна помощ“, коментира консултант, който работи за множество японски компании.
„Те не искат от нас да ги информираме само за една-две ситуации. Искат да класираме всички рискове, на които може да бъдат изложени в света“, допълва той.
Индустрии като петролната и газовата, със значителни дейности във волатилни части на света, традиционно са основният клиент на геополитически консултанти.
Но след като компании от други сектори разшириха пазарите и веригите си на доставка, те също установяват, че се нуждаят от експертиза.
Ейми Лашински, главен изпълнителен директор на компанията за управление на рисковете Alaco и член на борда на директорите на петролната и газова компания Energean, казва: „Акционерите все повече осъзнават, че тези проблеми не са рискове за репутацията им, те са присъщи фактори извън счетоводния баланс, които засягат счетоводния баланс“.
Една от индустриите, изградили значителна вътрешна геополитическа експертиза, е американският технологичен сектор, който трябва да се справя с комбинация от зависимост от специализирани чипове, произведени в Тайван, и присъствието му на китайския пазар.
Някои анализатори посочват, че големите технологични компании са натрупали голяма политическа експертиза, като са превърнали топ ръководители в посланици на индустрията. В случая на Microsoft това е единствената компания, която има отдел за връзки с ООН в Ню Йорк.
В момент, когато компаниите търсят повече указания, редица бивши служители на разузнаването и дипломати се насочиха към частния сектор.
Бившият британски съветник по въпросите на националната сигурност сър Стивън Лавгроув стана старши консултант в инвестиционната банка Lazard тази година, а бившият ръководител на МИ6 сър Алекс Янгър се присъедини към Goldman Sachs като консултант през 2021 г.
Те са част от дълъг списък с високопоставени държавни служители и дипломати, които сега консултират компании, включително бившият президент на Световната банка Боб Зелик и Паскал Лами, бивш еврокомисар по търговията и генерален директор на Световната търговска организация (СТО), които работят за пиар компанията Brunswick.
Марк Фрийбаирн, партньор в HR фирмата Odgers Berndtson, отбелязва, че компаниите наемат бивши посланици, военни и служители на разузнаването за консултантска дейност, за която заплащането може да достига между 2000 и 5000 паунда на час.