Казуо Инамори, основател на японската технологична компания Kyocera и един от най-влиятелните мениджъри в Азия, почина на 90-годишна възраст, обяви производителят във вторник. Освен всичко друго Инамори успява да осъществи един от най-впечатляващите обрати в японската икономическа история: на 80-годишна възраст той поема ръководството на Japan Airlines през 2010 г., след като тя обявява несъстоятелност по искане на правителството, и за по-малко от три години превръща групата в една от най-печелившите авиокомпании в света, предава DPA.
Един от водещите принципи на Инамори е „Лидерство чрез пример". За предприемача това включва преди всичко скромност. С начален капитал, равен на 19 000 евро, бъдещият милиардер превръща компанията си, специализирана в производството на фини керамични материали, в едно от най-успешните предприятия в Япония. Книгите му по философия на управлението са добре познати. А всеки служител на Kyocera носи принципите на Инамори в книжка, предава DPA.
Умението му да превърне компанията Kyoto Ceramic, която Инамори основава през 1959 г. на 27-годишна възраст, в Kyocera, чиято стойност е 21 милиарда долара, му спечелва прозвището „Бог на мениджмънта" в Япония. По време на издигането си Инамори успява да надвие основателя на SoftBank Group Corp. Масайоши Сон през 1986 г., когато младият Сон се обръща към по-възрастния мениджър с молба да продаде устройство, което автоматично да насочва потребителите на телекомуникационни услуги към най-евтиния оператор. Инамори убеждава уплашения Сон да подпише ексклузивни права - решение, за което Сон казва, че веднага е съжалил. Сон трябвало да чака Инамори да пристигне на работа сутринта и да го моли да анулира договора.
Книгите на Инамори се четат масово в Япония и Китай и са популярни сред предприемачите, които търсят алтернативи на капиталистическите модели на Запада. Според редица сведения съоснователят на Alibaba Group Holding Ltd. Джак Ма е цитирал уроците на Инамори за мотивиране на служителите да работят по-усърдно.
„Неговите книги и философия вдъхновяват мнозина, включително и мен", казва пред Bloomberg Шигехиса Мураками, главен изпълнителен директор на финансовата консултантска компания Fine Deals Inc.Но Инамори доживя и епоха, която доказва, че неговият стил на управление изглежда остарял и дори причудлив, тъй като пазарите започнаха да отдават приоритет на капиталовата ефективност, казват анализатори. „Резултатите на Kyocera през последното десетилетие бяха слаби. Тя се нуждае от стил на управление, който да отговаря на съвременните изисквания", заяви анализаторът на Morningstar Казунори Ито.
Предприемачът като етичен авторитет
Предприемачът основава училища по мениджмънт, в които се преподава етична форма на управление на бизнеса. В Япония Инамори е морален авторитет. „В повечето MBA училища се преподава как да се реализира най-голяма печалба в краткосрочен план. Моята философия е за устойчив успех, който създава стойност и за обществото", обясни той веднъж в интервю.
Когато през 2010 г. японското правителство позволява на JAL, известна голяма корпорация, да фалира за първи път, за да може да бъде преструктурирана, Инамори се притичва на помощ. Това беше един от най-големите фалити в историята на Япония и разтърси цялата индустрия. Инамори съкрати 16 хил. работни места, или около една трета от всички служители, прекрати нерентабилните маршрути и постепенно се отказа от големите самолети, които харчат много гориво. Благодарение на мениджъра JAL се върна на фондовата борса.
Самоукият мъж, който произхожда от скромна среда, е будист и след като се отказва от управлението на компанията, влиза за известно време като монах в храм в Киото, където се намира седалището на Kyocera. През 1984 г. Инамори използва частното си състояние, за да създаде фондация, която ежегодно присъжда наградата „Киото" - една от най-високите награди в света за заслуги към науката и културата, наред с Нобеловата награда. Тя се присъжда в категориите изкуство и философия, високи технологии и фундаментални изследвания.