На 24 и 25 ноември в София се проведе деветото издание на ежегодния есенен фестивал „Денят на Бернайс 2022“, организирано от Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО).
Тази година БДВО постави за дискусия пред комуникационните специалисти, академици и журналисти темата „Смисълът на думите в ерата на фалшивите новини”. Всички те се обединиха около тезата, че днес живеем във време на пропаганда и дезинформация. Хибридната война е факт и съществува. Вниманието на обществото трябва да бъде по-изострено и по-критично към информацията, която консумира, и към нейните източници. Необходими са промени в образователната система, където да намери място темата за възпитаване на критично мислене, анализиране и проверяване на информацията, разпознаване на фалшивите новини.
По време на фестивала бе представено проучване от агенция "Тренд" и комуникационна агенция "Интеримидж" на тема „Ценностите в обществото, основа за съвременната комуникация. Професионални ценности и етика в комуникациите", което разгледа кои са най-важните ценности за хората днес. То отчита разделение в обществото ни на повърхността, но в дълбочина показа, че се запазват монолитни непреходни ценности по отношение на мира, човешките права, семейството, децата и дома. Според това проучване за 50% от българите сигурността е на първо място, а 43% поставят свободата начело. Регистрирано е силно недоверие към всичко непознато, към политици, институции, правосъдие и медии, висок праг на доверие към близкия кръг от хора и около 10% влияние от страна на инфлуенсъри и лидери на мнение.
Проф. Марк Войджър, директор на магистърската програма по „Глобално управление“, доцент в Американския университет в Киев, старши чуждестранен сътрудник в Центъра за анализ на европейската политика (CEPA), Вашингтон, представи ролята на информационната война и дезинформацията в 21-ви век, които създават алтернативни реалности в масовото съзнание чрез подменени значения на думите и фалшиви новини.
„Главният инструмент на хибридната война в глобален мащаб е овладяването на информационното пространство и неговото изкривяване. В това пространство думите, символите и понятията се превръщат в своя антипод и се създава алтернативна информационна вселена. В нея значенията на понятията променят своя „заряд“ на 180 градуса, изпразват се от реално съдържание и се изпълват с гъвкави, обтекаеми, повърхностни послания, които атакуват логическия апарат на мислене на населението, което подлежи на тази информационна бомбардировка. Именно този чудовищен потенциал на информационната война подрива устоите на свободните общества отвътре и я превръща в основен компонент на хибридната война в 21-ви век“, каза той.
Доц. Милена Якимова, д.н.с., доцент в катедра Социология, СУ „Св. Климент Охридски", представи проучване за руската пропаганда в България, отчетена от присъствието й в онлайн медиите и социалните мрежи (основно Facebook групи). Посредством статистически данни доц. Якимова представи хибридната война, която Руската федерация води на българска територия чрез разпространяването на политическа пропаганда с цел манипулация на общественото мнение. Според проучването руската пропаганда в България е скочила десет пъти след войната в Украйна.
В рамките на фестивала се проведе кръгла маса на тема "Кръгът на недоверието. Създава ли смисълът на думите доверие?" с участието на водещи журналисти. Сред тях бяха гл. редактор на водещия икономически сайт Investor.bg Бойчо Попов, Светослав Иванов, журналист и водещ на bTV, Велислава Попова, гл. редактор на „Дневник“, и Нели Тодорова, автор на обзорна рубрика по Нова ТВ.
В дискусията се включиха и специалисти по социални мрежи като Георги Ауд, "Разузнаване на социалните мрежи" в Publicis Groupe България, и Лазар Малаков от Httpool и професионални комуникатори като Иван Янакиев, член на УС на БДВО и собственик на Propaganda Group, Радослав Бимбалов, управляващ партньор на The Smart Groups, Бойко Благоев, ръководител отдел Комуникации в ЕК в България, Кремена Георгиева, мениджър „Корпоративни комуникации“ на Kaufland България, доц. д-р Евелина Христова, преподавател в НБУ, и Ива Григорова, директор PR бизнес на MSL, Publicis Groupe България.
Бяха връчени и наградите на ежегодния студентски конкурс „Като Бернайс“, който тази година бе на тема „Социалните мрежи и ролята им за фалшивите новини – приятел или враг?“. В него участваха над 20 студенти от различни университети в България от специалностите „Връзки с обществеността“ и „Журналистика“. Голямата награда бе връчена на екипа на Ясен Милов, Димитър Генов и Калоян Романов от СУ „св. Климент Охридски“ с ментор доц. д-р Мила Серафимова.