fallback

И Bertelsmann страда от вехнещия рекламен пазар 

Като цяло групата все още иска да постигне рекордни приходи от 20 млрд. евро, но се спъва в опитите си за сливания 

14:10 | 04.11.22 г.
Автор - снимка
Създател

Втората по големина медийна група в Европа Bertelsmann страда от отслабващия рекламен пазар. Най-важното дъщерно дружество на групата - RTL, на което се пада почти половината от общата печалба, вече понижи прогнозата си. Приходите в размер на 7,2 млрд. евро ще бъдат под предварително планираните 7,3-7,5 млрд. евро, обяви групата в петък сутринта, цитирана от Handelsblatt. 

Още през лятото RTL трябваше да понижи прогнозата си за печалбата поради спада на рекламния пазар. Сега радио- и телевизионната група уточни, че коригираната печалба преди лихви, данъци, обезценяване и амортизация (Ebitda) от 1,05 млрд. евро ще бъде дори в долния край на понижената прогноза. 

Главният изпълнителен директор Томас Рабе, който ръководи и компанията майка Bertelsmann, говори за “стабилни" резултати с оглед на проблемите с рекламата. „С оглед на четвъртото тримесечие очакваме трудната среда на рекламните пазари, особено в Германия, да продължи“.

Като цяло Bertelsmann, групата за медии, услуги и образование, e увеличиla значително приходите си през първите девет месеца. Те възлизат на 14,4 милиарда евро – ръст с 5% на органична база (тоест със собствени ресурси, без да се отчитат придобивания), обяви компанията майка в Гютерсло в петък. Bertelsmann не предостави никакви ключови данни за приходите си за деветмесечието. 

През лятото главният изпълнителен директор на групата Рабе заяви пред Handelsblatt, че възнамерява за първи път през тази година да надхвърли прага от 20 млрд. евро като приходи. „Най-високият оборот на Групата до момента след деветте месеца на годината ни дава увереност, че за първи път ще надхвърлим границата от 20 млрд. евро по отношение на оборота за цялата година", е цитиран Рабе в изявление на концерна от петък. 20-те млрд. евро ще бъдат рекордни приходи; още през 2021 г. компанията постигна исторически рекорд в оборота си с 18,7 милиарда евро.

Рабе, който от 2012 г. ръководи семейната компания, направи медийната група по-международна, по-дигитална и по-силна по отношение на растежа. Освен това той намали зависимостта ѝ от рекламния бизнес, който пък се влияе силно от икономиката. Те обаче все още представляват 21,6% от приходите. Поради икономическата несигурност и ограниченията на потребителите понастоящем компаниите пускат по-малко реклами.

Рабе, чийто договор е до края на 2026 г., наскоро обяви големи планове за растеж: до 2026 г. приходите трябва да достигнат 24 милиарда евро, а печалбата - четири милиарда евро. През 2021 г. Bertelsmann все още постига Ebitda в размер на 3,2 млрд. евро. 

Наскоро обаче фантазиите за растежа бяха попарени. Три плана за сливане се провалиха в рамките на няколко седмици. Тази седмица съдебната система на САЩ спря плана за поглъщане на нюйоркското издателство Simon & Schuster от дъщерното дружество на Bertelsmann - Penguin Random House. Световният номер едно в книжния бизнес иска да поеме номер четири. Bertelsmann възнамерява да обжалва решението.

В сектора на колцентровете също имаше неуспех: противно на плановете, дъщерното дружество на групата Majorel не се обедини със Sitel, два пъти по-голям конкурент, собственост на френското милиардерско семейство Мюлиес. Плановете пропаднаха заради повишаването на лихвените проценти. А едва през лятото двете компании се споразумяха за основните характеристики на поглъщането.

Сливане в Нидерландия: RTL очаква решение през четвъртото тримесечие

Във Франция холдингът M6 на Bertelsmann иска да се слее с телевизионния канал TF1 на френския конгломерат Bouygues. След като антитръстовите органи изразиха силна загриженост, тъй като дуото би контролирало повече от 70% от телевизионната реклама, Bertelsmann оттегли плановете си. План Б - да се продаде M6 на друга компания, също се провали. 

Рабе следва стратегията за създаване на „национални медийни шампиони" на местно ниво, за да се противопостави на глобалната конкуренция, като Netflix или Disney. Такъв е случаят и в Нидерландия: там RTL Nederland иска да придобие конкурента Talpa Network на медийния предприемач Джон де Мол (изобретател на шоуто Big Brother).

И тук компанията е заплашена от неуспех и вече се появяват първите условия, наложени от властите. RTL очаква решение „през четвъртото тримесечие на 2022 г.". Ако и това поглъщане се провали, Bertelsmann ще загуби сделки на обща стойност пет милиарда евро.

Доставчикът на ИТ услуги Arvato сред двигателите на растежа

Доставчикът на ИТ услуги Arvato отново e един от двигателите на растежа на Bertelsmann. Второто по големина подразделение на Bertelsmann „продължава да се развива", обяви Bertelsmann, без да посочва конкретни цифри.

Arvato управлява фактурите на Amazon и транспортира лекарства. Твърди се, че потребителите влизат в контакт с услугите на Arvato по половин дузина пъти на ден. Музикалната компания BMG „нарасна с двуцифрен темп".

Bertelsmann потвърди целта си да инвестира от пет до седем милиарда евро до 2025 г. като част от бъдещата си стратегия, наречена "Boost". Само през първата половина на годината групата инвестира около 750 млн. евро в тази област и, наред с другото, увеличи дела си в бразилската образователна компания Afya със 161 млн. евро, за да засили международния си бизнес в областта на образованието. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:10 | 04.11.22 г.
fallback
Още от Медии и маркетинг виж още