fallback

ЕК готви нови правила, за да гарантира независимостта на медиите

Някои лобистки групи обаче разкритикуваха част от проекта

15:02 | 16.09.22 г.

Медийни групи, които искат да придобият по-малки конкуренти, ще трябва да подсигурят, че сделките гарантират медиен плурализъм и запазват редакторската независимост, показва нов проект за правила в сектора, обявени от Европейската комисия в петък.

Европейският законодателен акт за свободата на медиите е част от стратегията на Европейския съюз (ЕС) да предотврати политическа намеса в медиите и подслушване на журналисти, както и да гарантира прозрачна и недискриминационна държавна реклама на медиите.

Предложените правила биват представени на фона на опасения за медийната свобода в Унгария, Полша и Словения, съобщава Ройтерс.

„Демокрацията ще работи само ако журналистите имат средствата и необходимата защита, за да държат под контрол онези на власт и с власт, независимо дали са политически или икономически актьори“, заяви заместник-председателят на ЕК Вера Йоурова на пресконференция.

Правилата ще важат за телевизии и радиостанции, аудиовизуални медийни услуги по заявка, публикации в пресата и много големи онлайн платформи, както и доставчици на платформи за споделяне на видео.

Правилата, които очертават защити срещу използването на шпионски софтуер срещу медии, журналисти и техните семейства, ще трябва да бъдат обсъдени със страните членки на ЕС и Европейския парламент.

Асоциацията на търговската телевизия и видео услуги по заявка в Европа (ACT), сред чиито членове са Sky, Canal+, ITV, NBCUniversal и Virgin Media Television, призова за повишено внимание към налагането на допълнителни препятствия при сливанията в медии.

„Има и риск да се въздейства върху съществуващите рамки за конкуренция, като по този начин да се спре легитимната консолидация, с която [компаниите] да се конкурират по-добре с технологичните гиганти“, се казва в него.

Технологичната лобистка група CCIA Europe, членове на която включват Google, Meta и Twitter, разкритикува разпоредба, която принуждава онлайн платформите да приемат на платформите си всяка организация, която обяви себе си за медия.

„Това се равнява на задължение за публикуване на съдържание на онлайн платформи, което измамници биха могли да използват, за да разпространяват обидно, екстремистко или незаконно съдържание, както и дезинформация, например руска пропаганда, под претекст, че споделят новини“, се казва в съобщението.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:02 | 16.09.22 г.
fallback
Още от Медии и маркетинг виж още