Ръководството на германската медийна група Axel Springer е знаело за обвиненията срещу бившия главен редактор на Bild Юлиан Райхелт много по-рано и също така се е застъпвало за него, съобщава британският вестник Financial Times.
В статията се проследява поведението на висшето ръководство на групата във времето около вътрешните разследвания на обвиненията срещу Райхелт и се посочват моменти, за които се твърди, че ръководството е знаело нещо. Вестникът пише, че сериозните обвинения срещу Райхелт са били известни на групата още преди разследването.
По същество се твърди, че концернът е знаел повече, отколкото представя пред външния свят. Освен това се твърди, че главният изпълнителен директор на Springer Матиас Дьопфнер и високопоставени мениджъри са агитирали в защита на Райхелт по време на разследването и след неговото приключване.
Говорител на Springer заяви във вторник в отговор на запитване от страна на dpa: „Статията създава подвеждаща представа за разследването на съответствието, последствията от него, цялата компания и нейното ръководство“.
В средата на октомври групата освободи Райхелт от ръководството на най-големия германски таблоид. През пролетта на 2021 г. е било проведено вътрешно разследване (т. нар. Compliance) на твърдения за злоупотреба с власт във връзка с взаимоотношения по взаимно съгласие със служителки. Първоначално Райхелт получава втори шанс и остава начело на редакцията. Когато в средата на октомври се появява репортаж на New York Times и стават известни разследванията на екип на медийната група Ippen, Райхелт трябва да напусне Springer. Медийната група обоснова решението си по следния начин: „В резултат на запитвания от страна на пресата през последните няколко дни дружеството е получило нови сведения за настоящото поведение на Юлиан Райхелт. Дружеството е предприело последващи действия по тази информация. В процеса на работа изпълнителният съвет научи, че Юлиан Райхелт не е разграничил ясно частните от професионалните въпроси дори след приключването на процедурата за съответствие през пролетта на 2021 г. и е казал на изпълнителния съвет неистина за това“.
Кризата, в която бе замесен един от най-влиятелните редактори на Axel Springer, настъпи в ключов момент от историята на компанията. Създадено през 1946 г. от едноименния си основател, издателството се превръща в антикомунистическа опора по време на Студената война и бе бомбардирано от леви бойци през 1972 г.
Днес компанията има глобални амбиции. След като загуби за сметка на Nikkei надпреварата за закупуване на FT през 2015 г., Axel Springer придоби Insider Inc, издателя на Business Insider, и сега притежава множество други сайтове за дигитални новини и обяви.
Стремейки се към по-смели ходове, Дьопфнер, който участва в борда на Netflix, свали издателството от борсата през 2019 г. с подкрепата на KKR и CPP Investments (CPPIB), който управлява канадски пенсионен фонд.
Бивш музикален критик, Дьопфнер е интелектуалното лице на компанията. През 1998 г. той се присъединява към Axel Springer като редактор на консервативния Die Welt. Извън ежедневната си работа той публикува високотехнологично немско списание за изкуство и обича да дебатира с учени и технологични предприемачи.
Бързо осъзнал възможностите и заплахите на цифровите медии, през 2013 г. Дьопфнер продава част от наследения печатен бизнес на компанията, за да финансира разширяването при цифровите технологии.
Дьопфнер става милиардер през 2020 г., след като с дарение на акции от Фриде Шпрингер, вдовицата на покойния основател, делът му в компанията достига 22%. 79-годишната Шпрингер също така му предава правата на глас върху оставащия си дял от 22%.
В лицето на 41-годишния Райхелт той намира сродна душа с по-суров имидж. Преди да се изкачи на върха на Bild през 2017 г., Райхелт беше смятан за един от най-добрите таблоидни журналисти в Германия. Влюбен в американската армия след работата си като военен кореспондент, Райхелт използва техния жаргон, за да подписва имейли, а в офиса си държи войнишки нар от военен лагер.
Някои редактори и колеги го наричат „политическото алтер его" на Дьопфнер.
Като най-влиятелен и високопоставен редактор на Axel Springer в Германия Райхелт защитаваше провокативни и понякога либертариански възгледи. Те предизвикваха възмущение, но продаваха вестника и привличаха кликове. С тираж от 1,2 млн. екземпляра на Bild главният редактор предизвикваше колкото страх, толкова и възхищение сред политическата върхушка - и беше приветстван от шефа на Axel Springer.
„Матиас обича да бъде важен", казва един от редакторите. „А ако имаш марка, от която хората се страхуват, тогава се страхуват и от теб“, посочва той.