fallback

Производителят на Oreo използва изкуствен интелект, за да създава нови вкусове

AI проучва и разходите за производство на новия продукт, както и хранителния профил, въздействието върху околната среда и други аспекти

20:24 | 18.12.24 г. 3

През последните няколко години не липсват уникални вкусове на бисквитките Oreo. През последните месеци по рафтовете на магазините в САЩ се появиха варианти с вкус на фъстъчен крокант, мента, Coca-Cola, както и розово-синьо съчетание, наречено Space Dunk. Но това не пречи на собственика на бранда и на много други пакетирани храни да включи изкуствен интелект (AI) в процеса на създаване на мозъчни атаки, пише Fast Company.

Компанията Mondelēz International, която е собственик и на крекерите Ritz, шоколада Cadbury и много други, се възползва от AI, който ѝ помага да актуализира марките си и да предложи нови варианти на вкусове.

Учените в областта на храните в компанията използват AI инструменти, които да им помогнат да измислят нови вкусове въз основа на желани вкусови, ароматни или външни профили. Освен че предлага идеи за рецепти, AI проучва и разходите за производство на новия продукт, както и хранителния профил, въздействието върху околната среда и други аспекти, свързани със създаването на закуската.

Това е голяма стъпка напред в сравнение с метода за иновации „проба-грешка“, който компанията е използвала не само за измисляне на вкусови смеси, но и за достигането им до производствени тестове. Сега процесът е два до пет пъти по-бърз, което може да се изрази времево в две до десет седмици в зависимост от сложността на проекта.

За щастие, дегустационните тестове все още се извършват от хора – и няма планове това да се промени. (Което е облекчение, тъй като постиженията на изкуствения интелект в писането на полезни рецепти далеч не са перфектни.)

Първоначално Mondelēz започва да проучва възможността за използване на AI през 2019 г., работейки с Fourkind – софтуерна консултантска компания, която по-късно е придобита от Thoughtworks.

„Това, което е наистина готино в този подход, е, че вместо да заместват човешката креативност, тези алгоритми служат като катализатори“, казва Фарук Али, директор „Продукти, AI, стратегия и доставка“ в Thoughtworks, в публикация в блога на компанията. „Те могат да предизвикат нови идеи, които човешкият ум все още не е обмислил. Не са съвършени, но никой не очаква от човешките творчески експерти да измислят страхотни идеи в 100% от случаите.“

До момента AI е използван в над 70 проекта, вариращи от разработване на безглутенови Oreos до подобряване на рецептата на Chips Ahoy. (Производителите редовно правят оценки на продуктите, за да решат дали има смисъл да коригират доставчиците на избрани съставки.) От Mondelēz обаче не споделят много за това в кои продукти се използва AI инструментът, тъй като предпочитат хората да се фокусират върху вкуса, а не върху начина на създаване на продукта, казва Кевин Уолънстайн, ръководител на секция „Моделиране на бисквити и симулативни проучвания и развитие“ в Mondelēz.

Елементите на генеративния AI в инструмента обаче спомагат за рационализиране на процеса на създаване на идеи. „Инструментът наистина кодифицира някои от нещата, за които разработчиците мислят, когато разработват продукт, и им дава някаква структура“, казва Уолънстайн. „В инструмента първо избирате кои са ключовите атрибути, от които потребителят се интересува. Можете да създадете тези атрибути. Можете също така да кодирате неща като това колко искаме да струва продуктът?... Какви хранителни профили искаме да притежава продуктът? Всичко това са неща, които се въвеждат в инструмента предварително, а след това той автоматизира изчисленията и започва работа.“

Всъщност инструментът работи по начин, който не е много далеч от импровизационната комедия. Учените в областта на храните предлагат атрибути, като например вкус (кисел? пикантен? богат?) и външен вид. След това се изискват предложения за съставки/аромати, например допълнително масло или аромат на портокал. Също така се пита дали има някакви желани ограничения, например продуктът да е без глутен.

Когато проектът бъде създаден, AI моделът генерира рецепти, които компанията използва за създаване на образци. След това хората ще проверят резултатите, отбелязвайки какъв послевкус изпитват (например шоколад, ванилия и колко сладко е). AI ще се учи от обратната връзка и ще предлага актуализирани рецепти. Цикълът се повтаря, докато вкусът не бъде одобрен или проектът не бъде изчистен. И в двата случая AI съхранява данните от експериментите за бъдеща употреба.

Генерирането на рецепти не е единственият начин, по който Mondelēz използва AI. През септември компанията стартира нова платформа, използваща AI, за да разшири маркетинговите си възможности. Чрез персонализирани текстове, изображения и видеоклипове Mondelēz предвижда да свърже хората с марките, което се надява да ѝ помогне да изпревари променящите се вкусове на потребителите.

Така че, макар акциите на компанията да са се понижили с повече от 16% от началото на годината, тя отчете по-високи от очакваните финансови резултати през третото тримесечие на 2024 г. Приходите са се увеличили с 5,4% до 9,2 млрд. долара, а коригираната оперативна печалба е скочила с 21% до 1,7 млрд. долара.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:24 | 18.12.24 г.
fallback
Още от Търговия и потребителски стоки виж още