fallback

Услугите „купи сега, плати по-късно“ имат почти 1 млрд. причини да празнуват този сезон

Потребителите ще направят около 18,5 млрд. долара от разходите си за онлайн търговия на дребно по празниците чрез BNPL плащания

09:29 | 04.12.24 г.
Автор - снимка
Редактор

Коледа дойде рано за инвеститорите в компании, предлагащи услуги тип „купи сега, плати по-късно“.

Разходите през Киберпонеделника чрез „купи сега, плати по-късно“ (BNPL) са били на исторически връх в САЩ – 991 млн. долара, показват данни на Adobe Analytics, цитирани от Wall Street Journal. Като цяло прогнозите на Adobe Analytics са, че потребителите ще направят около 18,5 млрд. долара от разходите си за онлайн търговия на дребно през празничния сезон тази година чрез BNPL плащания, което е над сумата от 16,6 млрд. долара през миналата година.

Това може допълнително да подхрани интереса на инвеститорите за тези онлайн плащания на вноски и малки заеми. Цената на акциите на Affirm е почти с 60% нагоре през последния месец, а на Block - компанията майка на Afterpay, с почти 30%. А базираната в Швеция Klarna наскоро подаде документи за първично публично предлагане в САЩ. Акциите на Affirm наскоро поскъпнаха обратно над цената от 49 долара в IPO-то през 2021 г. и се търгуват на най-високите нива от началото на 2022 г.

Ентусиазмът е многостранен. Affirm наскоро завърши нова сделка по секюритизация на заемите си, с по-строго ценообразуване спрямо бенчмарковете в сравнение с подобни предишни сделки. А много инвеститори вероятно вярват, че контролът върху компаниите, предлагащи услуги „купи сега, плати по-късно“, от Бюрото за финансова защита на потребителите ще намалее след встъпването в длъжност на Доналд Тръмп. Илон Мъск дори призова за „изтриване“ на цялото бюро.

Тези ранни данни обаче не показват, че ръстът на „купи сега, плати по-късно“ да е много по-бърз от този на общите разходи. За целия празничен сезон Adobe Analytics прогнозира, че делът на BNPL разходите в онлайн търговията на дребно ще бъде 7,7% от общите, което е съвсем малко повече от нивото от 7,5% през миналата година. Все пак това е скок в сравнение с 6,8% през 2022 г.

Това е по отношение на частта „купи сега”. Всяко забавяне във втората част на уравнението – плащането по-късно – може отново да стресне пазара, както се е случвало в миналото. Компании като Affirm успяха да разсеят тази тревога, отчасти като показаха, че краткосрочният характер на тази форма на кредитиране означава, че доставчиците могат бързо да променят ценообразуването си, или като обслужват по-тесен, по-кредитоспособен набор от клиенти.

Колкото повече обаче големият ръст на BNPL обема се отразява в цената на акциите, толкова по-разтърсващо може да се окаже, ако доставчиците трябва да направят защитна корекция, за да предпазят резултатите си.

Празничните сезони могат да бъдат забавни. Ако прекалите обаче, махмурлукът може да бъде тежък.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:29 | 04.12.24 г.
fallback
Още от Търговия и потребителски стоки виж още