400 проверки на големи интернет сайтове и търговски обекти са проведени в рамките на близо месец във връзка с капанията „Черен петък“, а нарушения са установени в 6% от случаите, съобщават от Комисията за защита на потребителите (КЗП). Спрямо миналата година се отчита спад в процента на констатираните нередности.
Нарушенията са свързани основно с неправилно обявени намаления. Според закона търговците трябва да изчислят процента на намаление от най-ниската цена на стоката през последните 30 дни на намалението. При проверките на КЗП обаче се установяват и намаления от произволно избрана цена. В един от случаите, който КЗП дава като пример, е посочена цена на стока в размер на 539,90 лв., а за „Черен петък“ е намалена на 349,90 лв. Най-ниска цена през последните 30 дни обаче, от която според закона следва да се прави намалението, е 399,90 лв. Така реалното намаление е 13%, но на сайта е обявено като 35%, което заблуждава потребителите, че отстъпката е по-голяма от реалната. За подобни нарушения са предвидени имуществени санкции до 5000 лв.
Друг проблем е означаването на процент намаление, без да се посочи новата цена, която се отразява само на касата. Констатирани са и случаи, при които търговците обявяват намалението и срока, за който е валидно. След изтичане на обявения срок, вместо да се коригират цените на стоките в намаление, търговците променят само датите на намалението.
От Комисията посочват, че срещу търговците, които извършват дейността си от други държави членки на ЕС, КЗП не може да предприеме директно действия. Затова при установени в хода на проверките нарушения на големи европейски онлайн търговци, КЗП е уведомила органите за защита на потребителите в съответните държави.