fallback

Със задаващите се мита изгодните сделки за Черния петък сега може да са последните

Промоционалната дейност в САЩ е останала стабилна или леко е намаляла в сравнение с миналата година

21:30 | 29.11.24 г.

Възползвайте се максималко от изгодните сделки за Черния петък тази година. Много търговци на дребно контролират внимателно наличностите си, а перспективата за мита, наложени от администрацията на Доналд Тръмп, се задава на хоризонта, така че тези спестявания може да не се задържат за дълго, пише Андреа Фелстед за Bloomberg.

С наближаването на годишната златна мина от изгодни сделки пазарът със сигурност е залят от специални предложения. Те започнаха още през октомври, когато Amazon.com даде началото на втория си Prime Day за годината, а компании за търговия на дребно, включително Walmart и Target, отприщиха собствения си прилив от изгодни сделки.

Но компаниите за търговия на дребно всъщност са по-сдържани през 2024 г. Много от сегашните отстъпки са продукт на предварително договорени сделки с доставчиците или стратегии, целящи да раздвижат големия празничен обем. Макар че има някои повсеместни намаления, обхващащи цяла категория продукти или дори целия магазин, изглежда, че повечето не са резултат от паника или прекомерни наличности. Компаниите успяват и да се възползват от дефлацията при определянето на изгодните си сделки тази година. Walmart съобщи миналата седмица, че цените на нехранителните стоки са били с над 4% по-ниски през третото тримесечие спрямо година по-рано.

Макар че има някои нежелани изненади като нарастването на наличностите на Target с 3% през последното тримесечие, малко са компаниите, които навлизат в празничния сезон с прекомерни запаси. Walmart и Gap се радват на печелившата комбинация от нарастване на продажбите и свиване на нивата на наличностите. Положението е съвсем различно спрямо две години по-рано, когато повечето вериги се бореха с планина от непродадени стоки.

По-малко търговци на дребно навлизат в празничния сезон с прекомерни наличности. Графика: Bloomberg LP

Вследствие на това промоционалната дейност, измерена чрез броя на продуктовите линии, рекламирани като намалени на сайтовете на търговците, е много стабилна тази година, казва Симеон Сегел, анализатор в BMO Capital Markets.

Търговците на дребно са по-дисциплинирани в промоционалната си дейност тази година. Графика: Bloomberg LP

Изглежда, че дисциплината продължава въпреки началото на отстъпките за Черния петък миналия уикенд. Стейси Уидлиц от компанията SW Retail Advisors, която следи отстъпките в САЩ и Европа, е установила, че от водещите 25 компании за търговия на дребно мнозинството имат стабилни промоции в САЩ в сравнение с миналата година или леко са ги намалили.

Купувачите от своя страна са станали по-умели в достигането до най-добрите цени. Миналата седмица главният изпълнителен директор на Target Брайън Корнел заяви пред инвеститори, че сега клиентите са „находчиви“ и изчакват до последната минута преди да направят покупка, като се съсродоточават върху специални предложения и се запасяват с тях, когато ги намерят. Макар че седмицата на намаленията в Target през октомври е била една от най-големите до момента, компанията за търговия на дребно е регистрирала по-отчетлив спад на продажбите в седемте дни преди и след събитието, показвайки колко напред планират потребителите.

Впрочем, една от причините за спада на продажбите на дребно в САЩ беше, че потребителите ограничиха разходите си през септември в очакване на дните на отстъпките през октомври. Когато те дойдоха в магазините и на сайтовете на търговците, се стигна до „малко разточително харчене“, казва Нийл Саундърс, управляващ директор на компанията за анализи в областта на търговията на дребно GlobalData.

Въпреки че потребителите търсят изгодни сделки, суетнята около Черния петък отслабва. Графика: Bloomberg LP

Разбира се, купувачите ще отхапят за втори път от ябълката на отстъпките през януари, когато непродадените наличности по празниците обикновено се търгуват с отстъпка. Но те може да не искат да чакат дълго. Компаниите за търговия на дребно са изправени пред перспективата от мита при администрацията на Тръмп, основно върху вноса от Китай, но също и върху стоки от Мексико и Канада. Тези разходи може да донесат по-малко изгодни сделки и отстъпки през 2025 г.

Марките се научиха да се справят с неблагоприятните условия през последните пет години, след като преминаха през първите глобални затваряния, после през нарушените вериги за доставка, последвани от ускоряването на инфлацията. Напоследък те са изправени пред нарушения на морските маршрути в Червено море и перспективата за стачка на пристанищата по Източното крайбрежие и крайбрежието на Залива на САЩ. Тези нови препятствия показват колко добре се приспособяват компаниите за търговия на дребно – въпреки че някои компании се натъкват на проблеми, като цяло въздействието не е силно.

Независимо колко умели са станали компаниите за търговия на дребно, те няма как да избегнат последиците от широки мита. Кори Бари, главен изпълнителен директор на Best Buy, заяви във вторник, че в исторически план много от допълнителните разходи, произтичащи от такива мерки, се поемат от компаниите и доставчиците. Но неизбежно някои разходи ще бъдат прехвърлени на потребителите.

„Купувайте, докато има!“, е една от най-старите тактики за насърчаване на потребителите да се разделят с парите си. Но този път тя всъщност може да е вярна.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:46 | 29.11.24 г.
fallback
Още от Търговия и потребителски стоки виж още