Бързо разрастващите се китайски сайтове като Temu на PDD и конкурента му Shein навлизат все по-дълбоко в бизнеса с продажба на играчки, докато много американски и европейски потребители се готвят да търсят изгодни оферти през уикенда около Черния петък, пише Ройтерс.
В предишни години Temu и Shein, които продават предимно чрез мобилни приложения, не биха били обичайните места за потребителите да купуват играчки и други коледни подаръци. Сайтовете се сблъскват с опасения от регулаторите и базираните в САЩ производители на потребителски продукти за фалшификати и подправени стоки.
Конкурентните платформи играят ролята на дигитални магазини „всичко за един долар“ в САЩ, предлагайки предимно небрандирани продукти на ниски цени.
Сега Temu и Shein се опитват да спечелят по-голямо парче от световния пазар на играчки, които подхранват продажбите на търговците на дребно по време на празничния сезон. Продажбите на играчки на световно ниво стигнаха 108,7 млрд. долара през 2023 г., посочват от компанията за пазарни проучвания Circana.
В Shein, която стана популярна с продажбата на тениски за 5 долара и пуловери за по 10 долара, играчките са една от най-бързо разрастващите се категории, казва говорител на сайта. Играчките отчитат двуцифрен процентен ръст по обем в платформите на Shein на годишна база, добавя той.
Temu казва, че отчита ръст на търсенията за играчки от перспективни купувачи.
Големите търговци на дребно на масови стоки като Amazon, Walmart и Target със сигурност остават водещи за купувачите на играчки в САЩ – общо те формират почти 70% от продажбите на играчки в страната, посочва Линда Болтън Уайзър, анализатор в D.A. Davidson.
Въпреки това делът на американските потребители, които планират да купят подаръци от Temu тази година, възлиза на 13% спрямо 9% миналата година, посочва компанията за пазарни проучвания Kantar. Освен това разходите с кредитни карти в САЩ на двата сайта този месец са се увеличили в сравнение с 2023 г., показват данни на Facteus.
Скокът в покупките на играчки от Temu и Shein привлича вниманието на американски компании като производителя на куклите L.O.L Surprise! – MGA Entertainment, която продава плюшените си животни и фигурки на традиционни търговци на дребно като Target и Macy’s. Главният изпълнителен директор на MGA Айзък Лариан казва, че компанията ще обмисли продажба на онлайн платформи, за да достигне до повече потребители.
„Искаме да достигнем [всички нива] потребители, не само хората със средни доходи“, казва той.
Shein и Temu все повече се харесват на потребителите, печелещи по по-малко от 50 хил. долара годишно в САЩ, които са притиснати от ръста на потребителските цени от 2021 г. насам. Повечето купувачи с ниски доходи пазаруват онлайн, за да откриват изгодни оферти, показват данни за кредитните карти на Bank of America преди празничния сезон.
В Европа младите потребители на възраст най-вече между 18 и 34 години все повече купуват играчки от Temu, Shein и конкурента AliExpress, показва проучване от септември на Circana, обхващащо Франция, Германия, Италия, Испания и Великобритания. AliExpress също предлага евтини, произведени в Китай стоки, например пистолети играчки за по-малко от 1 долар.
Според проучването 39% от европейските потребители са купили игри или играчки от един от сайтовете от началото на годината. Сред по-младите потребители този дял възлиза на 60%.
Опасения за фалшификати
Производителят на Barbie – Mattel, обаче не продава директно на Temu или Shein и дистрибуторите му нямат право на това, казва говорител на компанията. Въпреки това обяви в Temu на играта Uno на Mattel и в Shein на количките Hot Wheels включват етикети и твърдения, че продуктите са автентични.
Говорител на Shein заяви, че от доставчиците му се изисква да сертифицират, че продуктите им не нарушават интелектуална собственост на някой бранд и че не са фалшификати. Shein има екип, който да гарантира, че продавачите изпълняват политиката, и предприема бързи действия, ако това не е така, твърди говорителят.
Говорител на Temu е заявил, че сайтът е свалил обяви, продаващи Uno, след като е получил въпроси от Ройтерс и че ще извърши задълбочено разследване.
„Това е част от стандартната ни оперативна процедура за работа с продукти, за които има съмнения за несъответствие или са предмет на жалба“, заяви говорителят на Temu.
Привлечени от по-ниските такси за продажба в платформите, дистрибутори на играчки като Popmarket все по-често се присъединяват към онлайн пазарите на Shein и Temu.
Popmarket продава повече фигурки Pop на Funko, G.I. Joes на Hasbro и други играчки на Shein, отколкото е очаквал първоначално, казва Джеф Уокър, главен изпълнителен директор на компанията майка на Popmarket - Alliance Entertainment.
В сравнение с купувачите на играчки в Amazon, Walmart и онлайн пазара за търговия на дребно eBay, купувачите в Shein обикновено купуват играчките на Popmarket на по-ниски цени, добавя Тим Хинсли, ръководител на отдел търговия на дребно в Alliance Entertainment.
Funko и Hasbro, които Shein се опитва да привлече на онлайн пазара си, не са отговорили на запитванията за коментар.
Shein предлага на новите продавачи да не плащат такси през първите три месеца, а след това да плащат по 10%. Този месец Temu отвори възможността за заявления за всички базирани в САЩ продавачи, след като преди това те можеха да се присъединяват само с покана, заяви компанията.
Popmarket планира да започне да продава играчките си в Temu след празничния сезон, казва Хинсли, добавяйки, че дистрибуторът работи с производители на играчки, за да предостави повече техни продукти на двете платформи и на TikTok Shop на ByteDance – подразделението за електронна търговия на популярното приложение за кратки видеоклипове.
„Не сме имали производител, който категорично да ни откаже, когато го помолихме да продава в Shein“, казва Хинсли. „Всички бяха доста ентусиазирани да имат нов пазар и да достигнат до тази демографска група.“
Въпреки нарастващата популярност на Shein и Temu, MGA, подобно на други производители на играчки, има опасения относно така наречените фалшификати в двата сайта, особено на новата си марка Miniverse, обявена за най-добрата играчка за празниците от Walmart, Amazon и Target, казва Лариан.
Адвокатите на базираната в Чатсуърт, щата Калифорния, компания за играчки обсъждат с правните отдели на Shein и Temu как могат по-добре да контролират фалшификатите, казва Лариан.
Според него фалшивите продукти могат да имат неправилни етикети за възрастта и малки части, които могат да представляват опасност от задушаване за малки деца.
Говорител на базирания в Торонто производител на играчки Spin Master заяви, че играчките в Temu и Shein, наподобяващи новата кукла Ms Rachel за бебета на възраст до шест месеца, са „фалшиви“ и че компанията има опасения, че тези плюшени изделия не са преминали през тестове за качество и безопасност.
Говорител на Temu твърди, че Spin Master се е свързала с платформата на 8 ноември във връзка с проблем, свързан с интелектуалната собственост.
„Незабавно проведохме разследване и премахнахме въпросните продукти“, казва говорителят. Той допълва, че Temu е добавила Spin Master към системата си за проактивен мониторинг, която сканира новите публикации от продавачите, за да гарантира, че изброените продукти не съответстват на интелектуалната собственост на други компании.
Марк Карсън, президент на производителя на играчки Fat Brain Toys, казва, че ще следи внимателно Shein и Temu, за да разбере дали трябва да започне да продава играчките на компанията си в сайтовете.
„Няма да го направя само защото потребителите се втурват там за най-евтиното, което могат да намерят“, казва той. „Трябва да е нещо, което да работи за нас.“