Големите търговци на дребно като Walmart все по-често използват анализи, за да намалят влиянието на една от най-непредсказуемите променливи при пазаруването – метеорологичните условия, пише Ройтерс.
Данните за времето, преди използвани само за планиране на запасите, сега помагат на търговците да локализират рекламите си и да решават кога да намаляват цените на сезонни продукти, например пуловери.
Walmart, чието планиране на запасите със софтуер с изкуствен интелект (AI) включва климатичен анализ, е намалил цените на слънцезащитните продукти няколко седмици по-рано от обичайното тази година в някои части на САЩ. Данните за времето, прогнозиращи по-влажна от обичайното есен в някои региони в САЩ, са били фактор в това решение, докато допреди няколко години едва ли е щяло да бъде така, казва Кърби Дойл, консултант по попълването на категориите за грижа за кожата за най-голямата търговска верига в света.
„В началото данните за времето бяха само прогнозен модел за планиране на високо ниво“, казва Дойл, който работи за производителя на продукти за лична грижа Beiersdorf. “Сега ги включваме в планирането преди или през сезона, за да оценим влиянието на времето и за неща като планиране на промоциите“.
Walmart е отказала коментар.
Нишова група от консултанти по метеорологичните условия – от германската Meteonomics до американските Planalytics и Weather Trends International – използва пробиви като облачни изчисления, за да обработват преди невъобразими количества данни.
Търсенето на подобни данни расте на фона на засилената нестабилност на времето поради климатичните промени. National Retail Federation, която се председателства от мениджър на Walmart, публикува доклад с Planalytics през юли, препоръчвайки на търговците на дребно да обръщат повече внимание на анализа на времето.
Скоро на пазара може да се появяват нови инструменти за метеорологични данни, фокусирани върху ценообразуването. Planalytics и консултантската BearingPoint си партнират, за да изградят софтуер, който търговците могат да интегрират в аналитичните си модели, за да определят цените.
„Времето е нещо, което не можеш да контролираш“, заяви управляващият консултант в BearingPoint Райън Орабоне на семинар в индустрията миналия месец, на който беше представена новата инициатива. „Но можете да контролирате анализите. А ценообразуването е абсолютно контролируемо.“
Естествено е топлият октомври, като тазгодишния в САЩ, да накара търговците на дребно да се препотят преди празниците. „Трябва да застудее, за да може бизнесът ни наистина да се представи добре през четвъртото тримесечие“, заяви миналия месец главният изпълнителен директор на Tractor Supply Хал Лоутън по време на разговора около тримесечния си отчет.
Компанията, която използва метеорологични анализи, продава продукти за студено време като пелети за отопление и връхни дрехи.
Анализите на времето могат да помогнат на компании като Tractor Supply да решат дали да правят отстъпки на зимните продукти, казва главният изпълнителен директор на Planalytics Фред Фокс, сред чиито клиенти са Dick's Sporting Goods и Ross Stores.
Ако ноемврийските температури в САЩ спаднат под нивата от 2023 г., което според прогнозите е вероятно, отстъпката сега може да означава пропусната възможност по-късно, казва Фокс.
Колкото и интуитивно да изглежда това за търговеца на дребно, той невинаги достига до правилния извод.
През август главният финансов директор на Lowe's Брандън Синк посочи студеното и влажно време през май като причина за по-слабите продажби през предходното тримесечие.
Но това описание е неточно, казва Бил Кърк, основател на Weather Trends, сред чиито клиенти са Target, Gap и Tractor Supply.
Данните на Кърк показват, че май наистина е бил влажен, но не и студен. Според него това е бил най-горещият май в САЩ от шест години насам и третият по най-високи температури от четири десетилетия насам. „Добре дошли в света на оправданията на търговците на дребно, които не се основават на факти“, казва той.
Lowe's не е отговорила на молбата на Ройтерс за коментар.
Растящи температури, растящо търсене
По данни на National Oceanic and Atmospheric Administration на САЩ природно бедствие причинява щети за 1 млрд. долара или повече веднъж на всеки три седмици, докато през 80-те години на миналия век това се е случвало веднъж на три месеца.
Planalytics, която използва компютърни модели, за да помогне на търговците на дребно да разберат как времето влияе на продажбите, е на път да предостави на клиентите си два пъти повече модели през 2024 г., отколкото през миналата година, казва Евън Голд, изпълнителен вицепрезидент по партньорствата на компанията. От 2019 г. насам тази цифра се е увеличила девет пъти.
Търговците на дребно обикновено виждат влиянието на времето в трафика на хора и продажбите, каза Щефан Борнеман, ръководител на Meteonomiqs, сред чиито клиенти са търговци на дребно, използващи платформата за електронна търговия Shopify. „Въздействието може да стане още по-голямо при по-тежки метеорологични условия“, казва той.
Кърк е анализирал как продажбите на даден продукт се увеличават или намаляват с всеки градус промяна на температурата. Продажбите на одеяла за коне се увеличават със 7% при градус по-студено, а продажбите на кафе Starbucks се покачват с 2%, казва той.
Starbucks не е отговорила на молбата за коментар.
Някои клиенти използват данните на Кърк за т.нар. динамично ценообразуване – практика за адаптиране на цените към търсенето. Ако сезон на намаленията изглежда особено слаб, търговците може да въведат малки намаления в началото, вместо да бъдат принудени да наложат по-големи намаления по-късно, за да изчистят излишните запаси, казва Кърк.
Той добавя, че дните, когато търговците на дребно използваха метеорологичните условия като извинение за слаб сезон на отчетите, трябва да са отминали.
„Wall Street мрази това извинение“, казва Кърк. „Това, което казвате на инвеститорите си, е: „Не можем да контролираме бизнеса си“.