Годишен ръст на оборота от 28% за последната финансова година (1 октомври 2023-30 септември 2024 г.) и 24% повече инвестиции отчете dm България при представянето на годишните си финансови резултати.
В последните години страната ни заедно с Румъния и Сърбия се подрежда в топ 3 сред държавите, в които dm оперира, по отношение на развитие на оборота, каза председателят на борда на управителите на dm България Андрей Петров. За 2023/2024 г. веригата дрогерии е реализирала приходи от продажби в страната в размер на близо 400 млн. лв.
За финансовата година броят на магазините се е увеличил със 7, като нови обекти са отворени в Карлово, София, Асеновград, Елин Пелин, Равда и Бургас.
Служителите са се увеличили с 15,5% спрямо предходната година и вече са 1475 души.
Компанията е инвестирала над 14 млн. лв. за периода в развитие на филиалната мрежа, което включва както откриване на нови магазини, така и подобряване на клиентското изживяване във вече съществуващите. Понастоящем обектите се помещават на 39 хил. кв. м. търговска площ – ръст от 6,9% спрямо предходната година.
Още в рамките на настоящата календарна година се очаква да бъдат включени и каси за самообслужване, стана ясно от отговор на Петров на журналистически въпрос. Пилотно това ще бъде направено в 6 магазина, а впоследствие ще се предостави като възможност и на други места.
Веригата, която присъства в България от 15 години, представи пред журналисти резултати и за развитието си от 2009 г. насам. През първата година реализираният оборот е в размер на 7 млн. лв. В следващите пет години акумулираният оборот е 256 млн. лв., а до 2019 г. достига 826 млн. лв. Към 2024 г. за 15-те години той вече е над 2 млрд. лв.
Онлайн пазаруването все още не е на мода
В магазини от веригата у нас месечно пазаруват почти 1,6 млн. клиенти. Те са най-често жени на възраст от 16 до 65 години. Най-младите предпочитат да гледат всички продукти онлайн, преди да ги закупят, и пазаруват основно козметика. Следващата възрастова група – на предимно семейни жени с малки деца, представлява най-лоялната за магазините, обясни Цонка Иванова-Терзиева, управител с ресор „Маркетинг и снабдяване“.
В рамките на отчетния период dm регистрира ръст от близо 53% в онлайн продажбите и увеличение от около 55% на поръчките през онлайн магазина и приложението „Моят dm“. През самото приложение са минали 64% от поръчките. Същевременно онлайн търговията в България все още е на начален етап от развитието си, каза Иванова. Компанията не съобщава данни за дела на клиентите, които избират да пазаруват през интернет, но към този момент той е малък, с потенциал за развитие в бъдеще.
Ако в първите години от присъствието на dm в България клиентите са наблягали на козметика и спиралата за мигли е била най-търсеният продукт, по време на COVID топ продукти са дезинфектантът и тоалетната хартия. Днес най-продаваните продукти са микс от всички категории, които веригата предлага, обясни Иванова.
В посока еко и устойчивост
По време на събитието беше представена и новата концепция за визията на магазините dm отвътре с нови декоративни елементи, като в момента тя може да се види в пет магазина в София и в някои от филиалите – Асеновград, Пазарджик и Пловдив.
Новите елементи се произвеждат от рециклируеми материали и се правят модулно, така че да не се налага подмяната на цял елемент при нужда от удължаването му, обясни Андрей Петров.
Той изтъкна и работата на компанията в посока енергийна ефективност, като осветлението и в търговските зали, и в обслужващите помещения, е подменено с LED. Инвестира се и във фотоволтаични системи. С цел енергоспестяване е съкратено и времето за осветяване на рекламните съоръжения на dm извън магазините.
dm България е част от водещата група за търговия с дрогерийни стоки в Германия и Централна и Източна Европа (ЦИЕ) – dm-drogerie markt. Подгрупата Австрия и ЦИЕ обхваща общо 12 държави от региона, включително и България, и отчита ръст на оборота за финансовата 2023/2024 г. от 16,5% до 5,25 млрд. евро. Този оборот е реализиран в 1947 магазина от над 28 300 служители.
dm България се присъединява към групата през 2009 г. с първия си магазин във Видин. Към днешна дата филиалната мрежа се състои от 114 магазина в 44 града в страната.