Рекордните разпродажби на акции в две от най-големите китайски компании за потребителски стоки изтриха над 18 млрд. долара от състоянието на най-богатите хора в страната, подчертавайки задълбочаващите се инвеститорски притеснения за състоянието на най-голямата азиатска икономика.
Най-богатият човек в Китай – основателят на Nongfu Spring Co. Джун Шаншан, е изгубил около 4 млрд. долара, след като акциите на компанията му поевтиняха с 12,9% в сряда в Хонконг, показват данни от индекса на милиардерите на Bloomberg. Това го оставя със състояние от 45,5 млрд. долара.
В същото време богатството на основателя на PDD Holdings Inc. Колин Хуан се срина с 14,1 млрд. долара в понеделник, след като книжата на компанията му отчетоха най-големия ценови спад в историята си след предупреждение за ръста на приходите. Това бе и най-голямото еднодневно понижение за Хуан, което го детронира от първото място в списъка с най-богати хора в Китай чак до четвърта позиция.
Спадовете продължиха и във вторник, когато акциите на собственика на Temu отписаха от цената си още 4,1%, отнемайки още 1,4 млрд. долара от състоянието на Хуан. Съоснователят на Tencent Holdings Ltd. Пони Ма вече е на второ място в измерителя на Bloomberg за милиардерите в Китай.
Загубите подчертават разклатеното дългосрочно доверие в китайското потребление, като много от най-големите международни бизнеси са изправени пред трудности с търсенето на фона на икономически неволи. Битката за привличането на все по-пестеливите потребители накара местни и чуждестранни компании да водят ценови войни за какъвто и да е било дял от пая – Nongfu например предлага нов продукт с пречистена вода за под 1 юан (0,14 долара).
„Китайската икономика може би е по-зле, отколкото хората си мислят, ако потребителски компании като Nongfu и PDD не се справят добре“, коментира Вей-Сърн Лин, управляващ директор на Union Bancaire Privee. „Те представляват сегмент, при който търсенето би трябвало да е устойчиво – напитки и продукти с отстъпка“, допълва той.
И двете компании също така бяха изправени и пред някои PR предизвикателства тази година. Nongfu понесе критики в китайските социални мрежи след смъртта на Джун Цинхоу – основател на основния конкурент Hangzhou Wahaha Group Co., заради обвинения в трикове за възползване от ситуацията за създаване на преимущество. Месеци по-късно доклад на хонконгския Съвет на потребителите повдигна въпроси за качеството на водата на Nongfu, които впоследствие бяха изяснени.
PDD пък посрещна критики, след като стотици търговци организираха протест пред офисите на компанията в Южен Китай заради налагани такси. В същото време расте и регулаторният натиск върху Temu, като властите в Европейския съюз работят върху предложение за премахване на вратичка в закона за вносните мита, което ще засегне търговците на дребно от Китай.
Приходите на Nongfu от бутилирана вода са намалели с 18% през първата половина на годината, а делът на сегмента от общите приходи се свива до около 39% от около 48% миналата година. Спадът се дължи на негативно обществено мнение към компанията и самия Джун Шаншан от края на февруари насам.
Nongfu и PDD имат конкуренти, които поглеждат към техния пазарен дял агресивно, коментира Ли Сюетун, фонд мениджър на Shenzhen Enjoy Investment Management Co. „Едно сигурно нещо е, че двете фирми, които инвеститорите с радост оцениха като лидери в съответните си сегменти, не са пощадени от главоломна конкуренция, каквато се наблюдава в други индустрии – и инвеститорите изглежда преосмислят това колко сигурна е тяхната позиция“, допълва още.