fallback

КЗП: При 98% от проверените онлайн магазини не е посочен срокът за намаление на стоките

Прохождащите предприемачи не полагат усилия да се запознаят с регулациите в сектора, изискванията за етикетиране, обявяване на промоции, коментират експерти

20:10 | 26.08.24 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

При 98% от проверените онлайн магазини не е посочен срокът, през който стоките се продават с намалени цени, което противоречи на разпоредбите на Закона за защита на потребителите. Това съобщи пред БНР Христо Трендафилов, директор на Дирекция „Защита на потребителите при продажби от разстояние“ в Комисията за защита на потребителите. В момента КЗП провежда кампания за проверка на онлайн магазини по отношение за обявените от тях летни намаления на цените. Проверяват се най-вече търговията с дрехи и обувки. Времето е избрано неслучайно, защото към края на лятото се правят много намаления на летни стоки.

По думите на Трендафилов всички установени нарушители ще бъдат санкционирани. Представителят на КЗП посочи, че е задължително онлайн търговците да отбелязват срока на намалението, като той може да бъде не по-малко от 1 ден и не повече от 1 месец.

„Старата цена, спрямо която е направено намалението, трябва да е била валидна месец назад“, уточни Христо Трендафилов. И съобщи, че потребителите най-често сигнализират в Комисията за невърнати пари при развален договор за продажба, като това става най-често с непроверени от купувачите търговци, които се оказват некоректни.

Според него проверки ще се правят и извън кампанията, като на фокус ще са стоките за началото на учебната година, както и дали се продават онлайн лекарства по лекарско предписание.

„Онлайн магазинът предоставя възможност за бързо въвличане в търговска сделка – и на предприемача, и на потребителя. Това кара хора, т.нар. микротърговци да опитват бизнес, без да са достатъчно запознати с цялата нормативна рамка“, отбеляза пред БНР Георги Христулев, председател на управителния съвет на Сдружението на българските търговци.

Той е категоричен, че това поражда проблеми, защото българският търговец обича да се учи от „проба-грешка“, а не да е подготвен предварително. Той напомни, че с първите глоби, наложени от регулаторен орган, онлайн търговците разбират, че „не всичко е толкова лесно, колкото изглежда при дигиталния бизнес“.

Христулев обясни, че от Сдружението се опитват да създават съдържание, което да е в подкрепа на по-малките търговци, които да се ориентират в информативната рамка. „Техническата конюнктура улеснява, но прохождащите предприемачи не полагат усилия да се запознаят с регулациите в сектора, изискванията за етикетиране, обявяване на промоции, спецификите при доставки до други страни“, коментира още той.

Христулев напомни и за друго масово нарушение, свързано с пропускане или нарочно необявяване на юридическите данни на дружеството, което стои зад дадена търговия. „Все пак, ако през последната година са се появили 10 хиляди търговци, изрядните са примерно 9 хиляди от тях. При толкова много нови лица в бизнеса е нормално да се увеличат и сигналите за нарушения“, отчете председателят на Сдружението на българските търговци.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:46 | 26.08.24 г.
fallback
Още от Търговия и потребителски стоки виж още