fallback

Смяната на лидера на Nestle подсказва, че се задават трудни времена

Компанията рискува да се върне към годините преди Марк Шнайдер

20:41 | 23.08.24 г.

Кой да знае, че светът на котешката храна и кафето може да бъде толкова брутален?

Nestle внезапно се раздели с Марк Шнайдер, първия външен главен изпълнителен директор на компанията от почти 100 години, който превърна най-големия производител на храни в света в по-гъвкава компания, фокусирана върху пазари с голям растеж.

Шнайдер се натъкна на проблеми напоследък: неуспешно придобиване на лекарство за алергия към фъстъци и оперативни грешки. Но смяната на Шнайдер с Лоран Фрейкс, дългогодишен директор на Nestle, рискува да я върне към годините преди пристигането на Шнайдер. Цената на акциите спадна с 4,1% до близо петгодишно дъно.

Когато Шнайдер стана главен изпълнителен директор 2017 г. при предшественика Пол Бълк, сега председател, компанията се бореше за стратегически и оперативен фокус.

Той бързо се зае да промени портфолиото на Nestle, като продаде бизнеса със сладки изделия в САЩ, операциите с продукти за здраве на кожата и американската минерална вода. Освен това плати 7,2 млрд. долара за правата да използва марката Starbucks в магазините за хранителни стоки и направи няколко придобивания на компании за витамини.

Фокусът му върху кафето и грижите за домашните любимци се оказа прозорлив, като се има предвид, че хората станаха домашни баристи по време на пандемията и популацията на домашни любимци скочи. Към това трябва да добавим и преминаването към по-горен клас продукти, както и че успя да ориентира Nestle към по-бързо развиващи се области на бизнеса с хранителни стоки.

Цената на акциите донесе възвръщаемост от над 100%, включително реинвестирани дивиденти между началото на 2017 и началото на 2022 г., надминавайки ръста в сегмента за потребителски стоки в индекса Stoxx 600 с повече от 70%. Съвсем наскоро обаче компанията се сблъска с оперативни проблеми в пречистването на водата и IT интеграцията в бизнеса с витамини в САЩ, което доведе до недостиг на продукти. Миналия месец компанията намали прогнозата си за растеж на органичните продажби през тази година, докато пазарът на хранителни стоки в САЩ става все по-конкурентен. От върха, който достигна през 2022 г., цената на акциите е спаднала с 32%, представяйки се по-зле от тази на конкурентите. Не помогна и това, че Unilever най-сетне започва да работи по-добре под ръководството на новия главен изпълнителен директор Хайн Шумахер.

Отписването на 2,1 млрд. долара от инвестицията в лекарството за алергия към фъстъци Palforzia несъмнено навреди на репутацията на Шнайдер.

Но компанията трябваше да се справи с неочакваното нарастване на търсенето след пандемията в някои области, например грижите за домашни любимци, които сега представляват около 20% от продажбите, в сравнение с 14% през 2017 г. Като се добавят рязко нарастващите разходи за стоките, всичко това оказва натиск върху всяка организация. Nestle не е единствената, която се сблъсква с предизвикателства. Конкурентът Rival Reckitt Benckiser Group е особено податлив на инциденти.

Nestle също така не е единствената, която се бори да продаде повече пици и растителни алтернативи на някои продукти, особено на пазара на хранителни стоки в САЩ, където потребителите с по-ниски доходи намаляват разходите си.

Така че раздялата с Шнайдер изглежда недалновидна, особено след като новият главен изпълнителен директор каза по време на разговор с анализатори, че макар че представянето може да бъде по-добро, то е приемливо. Промяната очевидно не е планирана. Шнайдер трябваше да участва в събитие на Barclays следващата седмица.

Като вътрешен човек Фрейкс, който е в Nestle от 1986 г. и също така преди е ръководил американския и европейския бизнес на компанията, познава Nestle и нейната култура отвътре. Той трябва да може да стимулира организацията и да ѝ помогне да постигне ръст на продажбите в една трудна среда. Първата задача в момента изглежда е продажбата на повече сметана за кафе и замразени ястия, а не сливания и придобивания.

Но опасността е, че без динамиката на Шнайдер представянето на Nestle отслабва. Промените до този момент вече предизвикаха опасения дали могат да бъдат постигнати целите за приходите и печалбата.

Не е ясно дали 62-годишният Фрейкс ще бъде главен изпълнителен директор дългосрочно, или ще се стреми да прекара компанията през трудния етап, преди да предаде управлението в други ръце.

Инвеститорите трябва да мислят за ерата на Nestle след Шнайдер.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:41 | 23.08.24 г.
fallback
Още от Търговия и потребителски стоки виж още