fallback

Продавачите на китайските платформи за е-търговия едва свързват двата края

Забавянето на икономиката на Китай ще доведе до забавяне и на електронната търговия, сочат прогнози

16:26 | 12.07.24 г. 1

Продавачите на китайски сайтове за електронна търговия се борят за оцеляване в момент, когато ръстът на продажбите са забавя, ценовият натиск расте, а платформите за пазаруване се конкурират с все по-агресивни политики за привличане на все по-внимателните в разходите си клиенти, пише Ройтерс.

Някога процъфтяващата индустрия на електронната търговия поема тежестта на буксуващата икономика, заради която потребителите завързват портмонетата си.

Макар че изключителните отстъпки, кампаниите за продажби, ръководени от инфлуенсъри и щедрите политики за връщане на стоки направиха много за обогатяването на сектора, същите тези практики, на които продавачите трябва да се подчиняват, сега засягат тези, на които се крепи секторът.

„Добрите времена за електронната търговия свършиха“, коментира операторът на сайт за електронна търговия в Шанхай Лу Джънван, който продава ежедневни стоки на дребни продавачи. „Тази година има ожесточена конкуренция и не смятам, че много продавачи ще оцелеят още три години“, допълва той.

Маржовете на печалбата се свиват при големи платформи като Alibaba и JD.com, но също и за хилядите дребни предприятия, които се присъединиха към 10-годишния бум на електронната търговия, който започна около 2013 г.

Благодарение на този бум електронната търговия достигна дял от 27% от търговията на дребно с обем на продаваните стоки годишно от 12 трлн. юана (1,65 трлн. долара).

Но със забавянето на икономиката електронната търговия също се забавя, като двуцифреният растеж през последните години ще бъде заменен от едноцифрени числа, сочат данни на Euromonitor.

В същото време продажбите на бебешки пелени се очаква да се свият с 8% до около 530 млн. долара.

Един от резултатите е, че ентусиазмът за участие във фестивали на продажбите чувствително се охлажда, казва Лу, като най-големият – Денят на самотните сърца на 11 ноември, е „рисковано“ начинание.

„Нямате представа колко продукти ще можете да продадете, но трябва да изградите наличности за тази цел. Почти невъзможно е да очакваме експлозивен растеж по време на събитие за пазаруване“, отбелязва Лу.

Защита на купувачите

В момент, когато последиците от забавянето започват да се усещат, продавачите надигат глас срещу страничните последици от продажбите на всякакви стоки.

По време на онлайн събитието за пазаруване „618“, идващо от датата на основаване на JD.com на 18 юни, собственикът на марка женски дрехи призова властите да укротят политиките на платформите за „защита на връщането на покупка“, които принуждават продавачите да поемат разходите за връщането.

Такива политики започнаха на платформата за евтини стоки на PDD, Pinduoduo, през 2021 г. и се оказаха толкова популярни, че други последваха примера, това създаде огромни разходи за продавачите.

Делът на върнатите стоки на платформите за електронна търговия е 60%, съобщи основателят на Inman Фан Дзянхуа в социалните мрежи. Преди въвеждането на тези политики той беше около 30%, допълни той.

Според Фан големите платформи, на които разчитат продавачите, не трябва да използват политики „клиентът на първо място“, които увеличават бремето за компаниите, много от които трябва да продават под нивото на разходите си, за да поддържат високи позиции в резултатите от търсенето на фона на многобройните събития за продажби с отстъпки.

Операторът в сайт за електронна търговия Лу казва, че политиките за защита на връщането на стоки са станали причина делът на върнатите стоки да нарасне в категории като дрехи.

Макар че нивата на върнати дрехи винаги са били относително високи, те са се увеличили след отмяната на изискването купувачите да плащат пощенските разноски, когато връщат стоки, казват продавачи.

„На всеки три броя дрехи, които продавате, най-малко два ще бъдат върнати и ще платите разходите за куриер в двете посоки“, отбелязва Лу.

Продажби на загуба

Дейви Хуан, директор на отдела за бизнес развитие в консултантската компания в областта на електронната търговия Azoya, коментира, че потребителите връщат все повече импулсивни покупки, като затрудняват живота на малките търговци на дребно, които нямат достатъчно парични потоци, за да поемат разходите.

„Но мисля, че връщането на стоки е само малка част от предизвикателствата, пред които са изправени тези бизнеси. Те също така са изправени пред високи разходи за достигане на трафик и за сътрудничество с инфлуенсъри.

Търговците на дребно усещат последиците и от заводите, които продават директно на потребителите на заводски цени. Затова някои продавачи на Pinduoduo работят на загуба от две години, казва Хъ Лин Шъ, преподавател по икономика в Monash University в Мелбърн.

„Те нямат голяма надежда, че цените в крайна сметка ще бъдат достатъчни, за да покрият разходите им, но трябва да продължат да го правят (да продължат да продават чрез Pinduoduo), в противен случай на практика трябва да затворят заводите си“, отбелязва Шъ.

Лу коментира, че оперативната среда е лоша, тъй като нарастващата електронна търговия създава т. нар. на китайски език ефект „нейдзюен“ – да работиш по-усилено за по-малка възвръщаемост.

„Няма ръст на продажбите, защото няма нови клиенти, а средните доходи на хората не растат така, както преди десет години. Има само конкуренция между платформи, между продавачи. Това е новото нормално за индустрията на електронната търговия в Китай“, отбелязва Лу.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:26 | 12.07.24 г.
fallback
Още от Търговия и потребителски стоки виж още