Международната експанзия в днешно време е ключова стратегия за растеж за най-големите търговци на дребно в света, като компаниите се насочват към неизследвани пазари с най-висок потенциал за стимулиране на потоците от приходи и печалба, пише VisualCapitalist.
Макар че традиционните търговци на дребно се насочват към дигитални стратегии, докато индустрията се развива и поведението на потребителите се променя, физическите витрини продължават да бъдат доминиращ двигател на продажбите на дребно. През 2023 г. физическите продажби са формирали 81% от продажбите на дребно в световен мащаб.
Днешната графика показва най-големите търговци на дребно, работещи на най-голям брой пазари по света, въз основа на данни от National Retail Federation.
Трябва да се отбележи, че осем от първите 10 компании с най-широк пазарен обхват идват от Европа.
Гигантът за бърза мода H&M се класира на първо място като цяло с 4454 магазина в 68 страни през миналата година. За 2023 г. шведската компания отбеляза приходи за 21,6 млрд. долара, като най-големите ѝ пазари по брой магазини са САЩ, Германия и Обединеното кралство. Тази година тя планира да отвори 100 нови магазина на развиващи се пазари, но и да затвори 160 магазина на установени места, което в крайна сметка ще намали броя на магазините ѝ в световен мащаб.
На второ място е IKEA с присъствие в 51 държави. Миналата година компанията разшири присъствието си в Индия, като отвори първия си магазин в технологичния център Хайдерабад. Въпреки че компанията има широк международен обхват, броят на витрините ѝ са много по-малко от тези на H&M – общо 477 магазина по целия свят.
Поглеждайки отвъд Стария континент, японската Fast Retailing е най-добрият търговец на дребно в Азия, работещ в 27 страни по света. Като компания майка на модната марка Uniqlo, тя е и на седмо място по пазарна капитализация в страната.
Apple е единствената американска компания, която влиза в този списък, с магазини в 25 страни. Като цяло компанията управлява четири вида магазини за търговия на дребно: обикновени, AppleStore+, водещи (flagships) и водещи+. Обикновените магазини често печелят по 40 млн. долара годишно, докато водещите+ магазини – по над 100 млн. долара.
До 2027 г. компанията планира да изгради или ремонтира 53 магазина в световен мащаб, като по-голямата част от тях са в САЩ и Китай.