fallback

ЕК глоби Mondelez с близо 340 млн. евро заради трансгранични ограничения на търговията

Според Комисията производителят е сключил антиконкурентни споразумения с дистрибуторите за разделяне на пазарите и увеличаване на цените

15:30 | 23.05.24 г.
Автор - снимка
Редактор

Mondelez International беше глобена с 337,5 млн. евро, след като антитръстовите органи на Европейския съюз заявиха, че американската компания незаконно е възпирала трансгранични продажби на своя шоколад, бисквитки и кафе, предава Bloomberg.

От Европейската комисия заявиха, че производителят на шоколада Côte d’Or, крекерите Ritz и бисквитките Oreo е сключил антиконкурентни споразумения с дистрибуторите за разделяне на пазарите и увеличаване на цените.

„Откриваме, че Mondelez незаконно е ограничил търговците на дребно да доставят тези продукти от държави членки, където цените са по-ниски“, каза еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер в изявление в четвъртък. „Това е позволило на Mondelez да поддържа по-високи цени. Това е ощетило потребителите, които в крайна сметка плащат повече за шоколад, бисквити и кафе“. Тя добави, че ценовите разлики на някои продукти варират между 10% и 40% на различните пазари.

Базираната в Чикаго Mondelez е под прицела на ЕС, откакто регулаторите започнаха разследване през 2021 г. Европейската комисия заяви, че е установила, че от 2012 до 2019 г. компанията е нарушила закона, като е ограничила териториите в ЕС, в които клиентите на едро могат да препродават продуктите си. От 2006 до 2020 г. Mondelez също така не е позволявала на дистрибуторите да отговарят на заявки за продажби в други страни от ЕС, заявиха от Комисията.

Mondelez е злоупотребила с господството си и между 2015 и 2019 г., отказвайки да достави на брокер в Германия продукти, които да бъдат препродадени в други страни от ЕС, и е спряла доставките на шоколад в Нидерландия, за да не позволи вноса им в Белгия, където цените са били по-високи.

Говорител на Mondelez заяви, че незаконното поведение не е представително за компанията и че тя приема въпросите за съответствие много сериозно.

Т.нар. паралелна търговия означава, че препродавачите на брандирани стоки могат да взимат доставките си от там, където са най-евтини, и да ги продават на други места в единния пазар на ЕС. Усилията на собствениците на марки да осуетят практиката често предизвикват сблъсъци с органите за защита на конкуренцията.

Брюкселските регулатори по-рано удариха най-голямата пивоварна в света Anheuser-Busch InBev с глоба от около 200 млн. евро за ограничаване на по-евтиния внос на популярната ѝ бира Jupiler от Нидерландия в Белгия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:30 | 23.05.24 г.
fallback
Още от Търговия и потребителски стоки виж още