Органичният ръст на продажбите на групата на Nestle е 7,2%, отчетоха от компанията.
Ценообразуването е 7,5%, отразявайки инфлацията на разходите през последните две години. Реалният вътрешен ръст (RIG) е -0,3%, повлиян от слабото потребителско търсене, ограниченията на капацитета и временно прекъсване на доставките на витамини, минерали и добавки през втората половина на годината.
Ръстът е широкообхватен в повечето географски области и категории. На развитите пазари органичният ръст е 6,4%, воден от ценообразуването с отрицателен реален вътрешен ръст. В нововъзникващите пазари органичният ръст е 8,4%, движен от цените и положителния реален вътрешен ръст.
Общите отчетени продажби са в размер на 93 млрд. швейцарски франка, което е спад от 1,5% спрямо финансова 2022 г. Валутните курсови разлики водят до намаляване на продажбите със 7,8%. Продажбата на дялове има отрицателно въздействие от 0,9%.
Маржът на оперативна печалба от основната търговска дейност (UTOP) е 17,3%, нараствайки с 20 базисни пункта на отчетена база и с 40 базисни пункта в постоянна валута. Маржът на оперативна печалба от търговската дейност (TOP) е 15,6%, увеличавайки се със 160 базисни пункта.
Основната печалба на акция се увеличи с 8,4% в постоянна валута и с 0,1% на отчетена база до 4,80 швейцарски франка. Печалбата на акция се е увеличила с 23,7% до 4,24 швейцарски франка на отчетена база, отразявайки главно еднократни позиции през предходната година.
Свободният паричен поток е 10,4 млрд. швейцарски франка, увеличение от 3,8 млрд. франка след значително намаляване на оборотния капитал.
Бордът предлага дивидент от 3,00 франка на акция, увеличение от 5 сантима, отбелязвайки 29 последователни години на растеж на дивидентите. През 2023 г. 12,8 млрд. швейцарски франка са върнати на акционерите чрез комбинация от дивиденти и обратно изкупуване на акции.
Продажбите на дялове имат отрицателно въздействие с 0,9%, до голяма степен свързани с продажбата на мажоритарен дял във Freshly, както и продажбата на марката Gerber Good Start за кърмачета през 2022 г. Разликите във валутните курсове водят до намаляване на продажбите със 7,8% след значително поскъпване на швейцарския франк. Общите отчетени продажби са намалели с 1,5% до 93 млрд. швейцарски франка.
За 2024 г. групата очаква органичен ръст на продажбите около 4% и умерено увеличение на маржа на оперативната печалба от основна търговска дейност. Основната печалба на акция в постоянна валута се очаква да се увеличи с между 6% и 10%.
Средносрочните цели за 2025 г. са напълно потвърдени: среден едноцифрен органичен ръст на продажбите и марж на оперативната печалба от основна търговска дейност от 17,5% до 18,5% до 2025 г. Основната печалба на акция в постоянна валута ще се увеличи между 6% и 10%.
По продуктова категория Purina PetCare има най-голям принос за органичния ръст, със силно представяне във всички канали. Purina ONE, Purina Pro Plan и Friskies отбелязаха двуцифрен ръст. Продажбите на Purina Pro Plan достигат почти 3 млрд. швейцарски франка.
Кафето отбелязва висок едноцифрен ръст, с положително развитие на продажбите в различните марки, подкрепено от силно търсене в канали извън дома.
Детските храни отчитат висок едноцифрен ръст, базиран на продължаващо силно представяне на премиум формули за кърмачета, включително продукти от олигозахариди от човешко мляко, както и специални формули.
Млечните продукти отчетоха среден едноцифрен ръст, воден от обогатените млека, сметаната за кафе и продуктите за домашно печене.
Шоколадовите изделия отбелязват висок едноцифрен ръст, подхранван от продължаващия двуцифрен ръст за KitKat.
Готовите ястия и готварски продукти отчитат среден едноцифрен ръст, със силно търсене на Maggi в различни географски области и сегменти.
Водите отчитат среден едноцифрен ръст, воден от S.Pellegrino и Acqua Panna.
Nestle Health Science отбеляза нисък едноцифрен ръст, тъй като продължаващата инерция за Medical Nutrition беше частично изместена от временни ограничения на доставките в продажбите на витамини, минерали и добавки.
По канали органичният ръст на продажбите на дребно остава стабилен на 6,5%. Продажбите от електронната търговия са нараснали с 13,4%, достигайки 17,1% от общите продажби на групата. Органичният ръст на каналите извън дома е 15,9%.
„Безпрецедентната инфлация през последните две години увеличи натиска върху много потребители и повлия на търсенето на храни и напитки. В този предизвикателен контекст ние постигнахме силен органичен ръст и солидно подобрение на маржа с помощта на усилен маркетинг и други стратегически инвестиции. Генерирането на свободен паричен поток се върна към исторически нива“, коментира Марк Шнайдер, главен изпълнителен директор на Nestle.
„Поглеждайки към 2024 г., ние даваме приоритет на растежа, воден от обема и микса, с увеличена подкрепа на марките, докато повишаваме стойността за потребителите чрез активни иновации и обновяване, премиумизация, достъпност и още по-полезни продуктови опции. Ще продължим да фокусираме разпределението на капитала върху нашите бързоразвиващи се марки, оценявани на милиарди, което ни позволява да осигурим надежден растеж, като същевременно затвърждаваме лоялността към марката“.
„За да увеличим пазарния дял, нашите ключови приоритети са да зарадваме потребителите чрез диференцирани предложения и да се фокусираме върху превъзходното изпълнение. Уверени сме, че имаме правилната стратегия, портфолио и възможности, за да постигнем целите си за 2025 г.“
Нестле България
Нестле България отчита органичен ръст от 15,5%, което отразява повишение с 4,2 процентни пункта спрямо ръста за 2022 г. Този процент показва, че въпреки предизвикателната 2023 г. Нестле България продължава стабилния си ръст, благодарение на целеустремена стратегия, която комбинира устойчиви производствени практики, социална ангажираност и лоялен и отдаден екип.
„2023 г. беше година, изпълнена с предизвикателства, с които се справихме с отдаденост и целеустременост. Горди сме, че благодарение на целия екип на компанията и нашите партньори успяхме да постигнем органичен ръст от 15,5%. Благодаря на екипа на Нестле България за постиженията и активната работа върху нашите социални, устойчиви и производствени практики, които също ни дават повод за гордост. Влизаме в 2024 г. с увереност, че ще надградим постигнатото до сега“, коментира Петър Стоилов, изпълнителен директор на Нестле България.