fallback

"Доста по-тихият" Черен петък привлече ловците на намаления в САЩ

Тазгодишното събитие беше белязано от притесненията, свързани с инфлацията и високите лихвени проценти

10:02 | 25.11.23 г.
Автор - снимка
Създател

Купувачите се насочиха към магазините по целия свят по време на Черния петък, но той изглеждаше приглушен в сравнение с предишни години. Те търсиха намалена електроника, дрехи и стоки за бита в началото на ваканционния сезон за пазаруване, който е от решаващо значение за големите търговци на дребно, пише Ройтерс.

Брокерската компания TD Cowen понижи прогнозата си за вакационните разходи в САЩ, като вече не очаква 4-5% ръст, а 2-3%. Освен това прогнозира, че трафикът по време на Черния петък е останал без изменение. Намаленията през октомври и ноември притъпиха вълнението и усещането за спешност на Черния петък.

„Хората вече получиха това, което искат“, твърди Дейвид Клинк, старши анализатор в Huntington Private Bank, която притежава акции в Walmart и Target. „Има толкова много огромни телевизори и колонки с гласови асистенти, които можете да купите“.

Тъй като много потребители са притиснати от упоритата инфлация и високите лихвени проценти, празничните разходи в САЩ се очаква да нараснат с най-бавния си темп от пет години. Повечето големи търговци на дребно забавиха темпа на наемане на кадри през есента. Освен това търговците вероятно ще продължат да правят отстъпки през целия сезон, за да избегнат прекомерното натрупване на запаси в края на годината.

Предпазливостта от страна на купувачите, съчетана със силното тримесечно представяне на дискаунтъри като Target и Ross Stores, показва продължаващата загриженост, свързана с инфлацията и по-високите разходи за живот, дори когато страховете от рецесия намаляват.

„Хората харчат, но харчат по-консервативно“, твърди Барбара Кан, професор в The Wharton School в Университета на Пенсилвания.

Рекордните 130,7 млн. души се очаква да пазаруват в магазини и онлайн в САЩ на Черния петък тази година, прогнозира Националната ритейл федерация. Но в 6 ч. сутринта в петък в Walmart в Ню Милфорд, Кънектикът, паркингът остана само наполовина пълен.

„Тази година е много по-тихо, много по-кротко“, коментира купувачката Тереза Форсберг, която посещава едни и същи пет магазина със семейството си призори всеки Черен петък.

В Парамус, Ню Джърси, тълпите в търговския център Garden State Plaza са били по-рехави спрямо предходни години, твърди Майкъл Браун, партньор в консултантската фирма Kearney, който следи активността на пазаруване в последните 35 години.

„Тази година това не беше доброто старо събитие за пазаруване, в което разбиваха вратите“, споделя той. Посетителите на моловете „носеха една-две чанти, а не бяха с пълни ръце, както беше в годините преди пандемията. Днес не пропиляват бюджета си“.

Американските потребители планират да похарчат средно по 875 долара за празнични покупки – с 42 долара повече спрямо миналата година. В списъците им присъстват предимно дрехи, картички и играчки, показва проучване сред 8424 пълнолетни, проведено в началото на ноември от Националната ритейл федерация.

Традицията на Черния петък започна в САЩ, но стана глобална, пренасяйки се и онлайн. Възходът на онлайн пазаруването намали значението на Черния петък като еднодневно събитие.

Купувачите са похарчили 7,3 млрд. долара онлайн до 6:30 ч. местно време по време на Черния петък. Това представлява 7,4% повишение в сравнение с миналата година, показват данни на Adobe Analytics. На Деня на благодарността те похарчиха 5,6 млрд. долара онлайн, допълва Adobe.

„Мисля, че хората все още харчат за пътувания и развлечения онлайн, а не непременно в магазините“, споделя Джими Лий, главен изпълнителен директор на The Wealth Consulting Group, която държи акции на Amazon. „Вълнението от чакането на опашки през Черния петък вече почти го няма. Много хора... предпочитат просто да си седят вкъщи и да търсят оферти“.

Търговци на дребно – от Macy’s до Amazon – пуснаха намаления още през октомври, като вероятно ще предложат допълнителни отстъпки с наближаването на Коледа, коментира пред инвеститори по-рано този месец главният изпълнителен директор на Macy’s Джеф Генет.

Дали тези сделки ще привлекат уморените от инфлацията потребители е най-голямото притеснение на търговците.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:02 | 25.11.23 г.
fallback
Още от Търговия и потребителски стоки виж още