Рекорден брой търсещи изгодни сделки американци се очаква да се впуснат на тълпи към магазините в началото на празничния сезон в САЩ. Умората им от по-високите цени обаче тревожи търговците и налага натиск върху икономическия двигател на страната, пише Financial Times.
Черният петък обикновено дава старт на най-голямото годишно пазаруване в Америка, в което търговците се конкурират да предлагат отстъпки. Тази година някои планират по-големи намаления, за да привлекат притиснатите от инфлацията потребители.
Националната федерация на търговците на дребно (National Retail Federation) очаква 182 млн. души да пазаруват между Деня на благодарността и Киберпонеделника. Това ще бъде с 16 млн. души повече спрямо миналата година и най-големият брой, откакто NRF започва да следи данните през 2017 г.
Средните разходи през тези дни ще бъдат с 13% по-високи спрямо миналата година на ниво от 567 долара на човек, показват оценки на Deloitte. Разходите за целия сезон ще бъдат в крак с инфлацията: S&P Global Market Intelligence очаква продажбите по празниците да нараснат с 3,3%, което е под средния темп от 3,9% отпреди пандемията и по-високите нива, наблюдавани през последните години.
Въпреки охлаждането на инфлацията през октомври „умората от разходите – усещането, че цената на всичко е по-висока, отколкото преди пандемията“ остава, казва Грегъри Дако, главен икономист на EY в доклад. Това намалява желанието на купувачите да харчат.
Потребителите в САЩ изненадаха икономистите с издръжливостта си тази година, като разходите им се противопоставиха на инфлацията, растящите лихвени проценти и възобновяването на изплащането на студентски заеми. Докладът за работните места през октомври обаче сигнализира смекчаване на тенденциите на пазара на труда, а проучване от ноември на Мичиганския университет показа, че потребителските настроения са на шестмесечно дъно.
„Арсеналът от излишни спестявания“ на домакинствата, натрупан по време на пандемията, също започва да се изчерпва, отбелязва в доклад Джейсън Прайд, ръководител на инвестиционната стратегия и изследвания в Glenmede Trust.
Отчетите за печалбите на търговците на дребно за третото тримесечие показаха признаци на по-предпазливо настроение. И Home Depot, и Lowe’s посочиха спад в разходите за големи проекти за подобряване на дома, Kohl не успя да отговори на прогнозите за продажби, тъй като разходите за несъществени стоки са намалели, а Best Buy каза, че търсенето е било „още по-неравномерно и трудно предвидимо“.
Walmart, най-големият търговец на дребно в страната по продажби, стигна дотам, че каза, че „може да се изправи с период на дефлация“ през следващите месеци.
Близо 80% от потребителите ще се опитат да намалят разходите за празнично пазаруване тази година, като заменят планираните покупки с по-евтини алтернативи или се откажат напълно от тях, установява проучване на McKinsey. Желанието за подобна замяна се е повишило с 5 процентни пункта от юли 2022 г., макар че тогава инфлацията достигна 40-годишен връх от 9,1%.
Търговците на дребно реагираха, предлагайки много по-стръмни отстъпки в някои категории, показва оценка на Adobe Analytics за ценообразуването на електронната търговия. Средните върхови отстъпки за облекло, продавано онлайн, са се увеличили от 19% на 25%, установява компанията, а намаленията на телевизорите са се увеличили от 10% на 24%.
Облекчаването на проблемите с веригата за доставки от времето на пандемията преди две години, което остави магазините с пренасищане на наличностите, означава, че някои търговци на дребно са под по-малък натиск да намаляват цените. Target отбеляза, че подобрената позиция на инвентара означава, че прави по-малко намаления, а главният финансов директор на Walmart Джон Дейвид Рейни казва пред FT: „Не мисля, че очакваме да имаме празничен период с повече промоции от това, което видяхме миналата година“.
S&P очаква цените да се покачат само с 0,5% през този празничен сезон в сравнение с „удивителната“ инфлация на дребно от 6,1%, наблюдавана през 2022 г.
Дори на фона на облекчаването на инфлацията, Стефани Чегиелски, вицепрезидент по изследванията в индустриалната група International Council of Shopping Centers, посочва, че по-младите купувачи се увеличават, особено тези, които избират по-гъвкави опции тип „купи сега, плати по-късно“.
Използването на предложенията „купи сега, плати по-късно“ онлайн е нараснало с 14,5% в сравнение с миналата година, според Adobe, която нарече 2023 г. „година на пробив“ за такива краткосрочни оферти за финансиране.
Търговците на дребно също поставят по-силен акцент върху своите по-достъпни собствени марки, казва Лорън Бейтелспахер, професор по маркетинг в Babson College.