fallback

Оставайки в Русия, бизнесът на Mondelez и PepsiCo процъфтява

Компаниите твърдят, че продават само „жизненоважни“ продукти

14:47 | 07.07.23 г. 5

Продажбите на Mondelez, Mars и PepsiCo в Русия са нараснали миналата година, подчертавайки силата на местните потребители повече от година след нахлуването на руската армия в Украйна, съобщава Bloomberg.

Продажбите на Mondelez Rus са нараснали с 38% миналата година до 92 млрд. рубли (1,1 млрд. долара) по местните счетоводни стандарти, показват наскоро подадени документи към данъчните власти в Русия. Производителят на шоколада Cadbury е приключил годината с над двойно по-висока обща печалба в сравнение с 2021 г.

Рентабилността е нараснала благодарение на ценообразуването, ръста на обема и спирането на рекламата, казва Mondelez в годишния си доклад, добавяйки, че Русия формира 4% от консолидираните приходи миналата година.

Mars, която идва в Русия в началото на 90-те години, бележи 14% увеличение на продажбите до 177 млрд. рубли (1,93 млрд. долара) миналата година, а печалбата е скочила с 58% до 27 млрд. рубли. Приходите на PepsiCo са се увеличили с 16% в Русия, а печалбата е скочила 4 пъти. Производителят на газирани напитки каза, че дейността му в Русия формира 5% от консолидираните нетни приходи за 2022 г. спрямо 4% година по-рано.

Има ограничения в трансфера на средства от и до Русия, казват Mondelez и Pepsi. Очаква се големи руски компании, включително тези подразделения за потребителски стоки, да бъдат ударени от данък върху неочакваната печалба в размер на 10% върху разликата между печалбата за периода 2021-22 г. спрямо 2018-19 г.

„Жизненоважни“ продукти

Американските корпорации останаха в Русия, тъй като не са бизнес под санкции. И трите казват, че ще продават само „жизненоважни“ продукти, тъй като някои други компании се оттеглиха като реакция на войната на Путин в Украйна. Главният изпълнителен директор на PepsiCo Рамон Лагуарта каза през септември, че компанията спира продажбата на международни брандове като 7Up и Pepsi. Подразделението на американската група в Русия продава чипсове, газирани напитки, мляко, млечни продукти и бебешки храни, както и местни продукти като квас.

Компаниите, които останаха, може би са спечелили за сметка на конкуренти, напуснали пазара. „Във всяка криза има победители“, казва Лилит Геворгян, анализатор за Русия в S&P Global Market Intelligence.

„Няма драматична промяна в разходите на потребителите. Да, има спад, но не виждам срив, както при Covid”, добавя тя.

Гигантите в потребителските стоки казват, че намаляват бизнеса си в Русия, но малко големи брандове от световната хранителна индустрия реално изчезнаха. Coca-Cola например наистина напусна, но продуктите ѝ все още могат да се внасят през трети страни, а се появиха и подобни руски брандове напитки, за да запълнят търсенето.

Затегнатият пазар на труда и забавящият се темп на инфлацията подкрепят потребителското търсене, казва Хели Симола, старши икономист в Института за развиващи се икономики към Bank of Finland. Руската централна банка прогнозира, че икономиката ще се разрасне с 2% тази година и ще достигне предвоенни нива до края на 2024 г., докато влиянието на санкциите отслабва.

Въпреки това огромният ръст на продажбите на Mondelez започва да се забавя. Американският производител на храни казва, че продава значително по-малко продукти в Русия през 2023 г. и обемът се е свил с двуцифрен темп от януари насам. През юни Mondelez заяви, че е намалила дейността си, спира свежите капиталови инвестиции, представянията на нови продукти и рекламните разходи в Русия.

Mars, която продава шоколада Bounty и кучешката храна Pedigree, също свежда до минимум операциите си в Русия, посочва Андрю Кларк, глобален президент на Mars Wrigley, без да дава повече подробности. PepsiCo е отказала коментар.

Компаниите за потребителски стоки, които продължават да работят в Русия, са изправени пред бойкоти и кампании на някои западни пазари. Колкото по-дълго продължава войната и повече граждани умират, толкова по-голям е натискът от страна на потребителите върху компаниите да преустановят дейността си в Русия.

Pernod Ricard спря целия износ на спиртни напитки за Русия само седмици след като заяви, че ще възобнови доставките, сблъсквайки се с призиви за бойкот в Швеция, родината на водка Absolut. Британският конгломерат Unilever за продукти от сладолед до сапуни беше атакуван в понеделник от групата Ukraine Solidarity Project, според която всички данъци, платени на руското правителство, помагат за финансирането на войната.

Приходите на Unilever в Русия са спаднали с 1% до 85 млрд. рубли, но печалбата почти се е удвоила до 9 млрд. рубли миналата година, показват местно подадени документи. Компанията казва, че руският отдел е отделен от останалата част от бизнеса и никаква печалба не напуска страната. Според говорител действията, предприети от Unilever, за да свие бизнеса си в Русия, са довели до спад на обема от около 15% миналата година.

Компаниите с активи в Русия се нуждаят от местно одобрение, за да ги продадат и са изправени пред задължителна вноска в държавния бюджет дори ако се освободят от тях безплатно.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:48 | 07.07.23 г.
fallback
Още от Търговия и потребителски стоки виж още