В една трудна среда германската търговска компания Schwarz Gruppe успя да увеличи значително темпа си на растеж. През финансовата 2022/23 година приходите на четвъртата по големина група за търговия на дребно в света нараснаха с 15,4% до 154,1 млрд. евро. През предходната година компанията, която включва веригите за търговия на дребно Lidl и Kaufland, отбеляза ръст от едва 6,6 процента.
Изглежда, че преструктурирането, което главният изпълнителен директор на Schwarz Герд Хржановски бе предписал на компанията, дава резултат. Финансовата година (балансова дата: 28 февруари) е първата, за която той носи пълна отговорност. Той пое кормилото в края на 2021 г., след като спечели борбата за власт срещу дългогодишния патриарх Клаус Герих.
През изминалата година всички подразделения, както в основния бизнес с отстъпки, така и в новопридобитите бизнес области, отбелязват двуцифрен ръст.
За това допринесе и инфлацията, която повиши продажните цени. Въпреки това рентабилността на бизнеса с търговия на дребно, който години наред финансираше инвестициите с милиардни печалби, е причина за безпокойство, пише в свой анализ Handelsblatt.
Най-високи темпове на растеж са регистрирани в новите бизнес области, които Хржановски иска да разшири извън чисто търговския бизнес. С дружество за оползотворяване на отпадъци и разширяване на собственото си производство на храни Schwarz иска в бъдеще да покрие целия цикъл на добавена стойност.
Семейната компания не разкрива точни данни за печалбата. Собственикът Дитер Шварц е също толкова сдържан и срамежлив по отношение на публичността, колкото и братята Албрехт, които са му били пример за подражание при изграждането на търговската му империя - с техните магазини Aldi.
Но между редовете може да се разчете, че годината е била истинско предизвикателство. Въпреки високите темпове на растеж Schwarz предпазливо определя годишните отчети в изявление като „стабилни". Освен това компанията признава, че „увеличението на разходите за стоки, суровини, енергия и транспорт може да бъде само частично компенсирано от ефективното управление на процесите и не е било изцяло прехвърлено на клиентите".
Това означава, че за да могат да продължат да предлагат добри цени в тежката битка за клиенти, Lidl и Kaufland са се отказали от маржовете. „Правим всичко възможно, за да поддържаме инфлацията при храните възможно най-ниска", описа наскоро предпазливо тренда ръководителят на Lidl за Германия Кристиан Хьортнагел в интервю за Handelsblatt, като добави: „Времената са трудни за всички“.
През предходната година Lidl все пак е реализирал печалба, която вероятно е била в размер на около 3 млрд. евро. Само чуждестранният бизнес, който е обединен в Lidl Stiftung & Co. KG, е отчелнетна печалба от 2,138 млрд. евро през 2021/22 г. според данни от електронния Федерален вестник. След това към нея се прибавя и печалбата от вътрешния пазар.
И конкуренцията страда
Конкуренцията не е в по-добро положение. Нетната печалба на Rewe Group е с 33,4 % по-ниска от тази през предходната година. Edeka също признава, че печалбата ѝ се е свила значително. А според отчетите конкурентът на Lidl - Aldi Nord, дори е реализирал загуба през миналата година.
Въпреки това Schwarz спешно се нуждае от печалбата от дискаунтър бизнеса, за да финансира инвестициите в нови бизнес области, с които главният изпълнителен директор Хржановски иска да подготви компанията за бъдещето. Така през миналата година отново бяха инвестирани около осем милиарда евро в стратегически проекти, включително в разширяване на собственото производство и ИТ инфраструктурата на компанията.
Подразделението за дискаунт също успя да увеличи значително приходите си. Продажбите на Lidl в магазините в световен мащаб нараснаха с 13,8% до 114,8 млрд. евро, а тези на Kaufland - с цели 16,1% до 31,8 млрд. евро. Въпреки това Kaufland се възползва от интегрирането на около 100 магазина Real, които само по себе си вероятно представляват обем на продажбите от около 2 млрд. евро. Към това се прибавят и онлайн продажбите на Lidl и Kaufland в размер на 1,9 млрд. евро..
Собственото подразделение за облачни услуги се конкурира с Amazon и Microsoft
Пример за новите бизнес области: през миналата година подразделението за опазване на околната среда Prezero увеличи приходите си с 84,7% до 3,9 млрд. евро, включително чрез придобивания. По този начин Schwarz е една от най-големите компании за управление на отпадъци в Европа.
Групата също така разшири собственото си производство чрез придобивания. През 2022 г. например тя закупи фабрика за макаронени изделия и фабрика за хартия. Според вътрешните трансферни цени производството на Schwarz в рамките на Lidl и Kaufland вече генерира приходи от 3,4 млрд. евро - с 29,7% повече от предходната година. Пазарният лидер Oetker последно отчете приходи от 3,58 млрд. евро за Германия.
Концернът инвестира сериозно и в ИТ сектора. Компанията е изградила собствена облачна инфраструктура под името Stackit. Тя иска да я предложи и на други германски малки и средни предприятия, които търсят алтернатива на американските доставчици като Amazon или Microsoft. Групата придоби и компанията за киберсигурност XM Cyber, която защитава фирмите от хакерски атаки.
Schwarz описва своите ИТ дейности като „ключови двигатели на иновациите". И скоро те могат да се превърнат в следващия стълб в трансформацията на компанията, която Хржановски използва, за да направи семейния бизнес по-малко зависим от дискаунтър бизнеса.