С перилните препарати Persil, почистващите препарати Pril и лепилата Pritt германският производител Henkel е спечелил значително по-малко пари през изминалата година. Коригираната печалба преди лихви и данъци (Ebit) е спаднала с 13,7% до 2,3 млрд. евро. Чистият резултат е нетна печалба в размер на едва 1,3 млрд. евро - понижение от 23,1 процента, обяви листваната на Dax компания във вторник сутринта.
Henkel, подобно на цялата индустрия за потребителски стоки, страда от високи разходи за транспорт, суровини и енергия. За 2022 г. компанията очакваше допълнителни разходи в размер на 2 млрд. евро. В същото време много потребители купуват по-предпазливо. Особено при стоките от ежедневието те се насочват към по-евтини собствени марки на търговците на дребно, които често са със същото качество. В резултат на това маржът на печалбата на Henkel спада до 10,4%, пише Handelsblatt.
Главният изпълнителен директор на групата Карстен Кнобел обаче изрази задоволство, че Henkel е „достигнала нов връх" в продажбите. Групата бележи ръст от 8,8% на органична база (без придобивания) до 22,4 млрд. евро. Ръстът обаче се обяснява основно с прехвърлянето на допълнителни разходи върху търговците на дребно. Въпреки това групата е продала по-малко продукти.
Henkel преминава през кризата по-зле от много от своите конкуренти. Производителят на Nivea Beiersdorf отбеляза ръст от 10,2% за 2022 г. и дори е могъл да увеличи печалбата си със 17%. Британският конкурент Unilever (Knorr, Dove) е увеличил продажбите си с девет процента, но ръстът на печалбата е слаб - 0,5 процента.
Henkel е скептично настроен и към настоящата година. Базираната в Дюселдорф компания очаква продажбите да нараснат само с един до три процента. Кнобел очаква „сдържано индустриално търсене" и „отслабваща динамика на растежа на потребителското търсене".
Изтеглянето от Русия натоварва бизнеса
Печалбите вероятно ще бъдат допълнително обременени от планираното изтегляне от Русия. Henkel прекрати дейността си в страната в края на април след дълго колебание и голям обществен натиск. Въпреки това Henkel е и единственият голям производител на потребителски стоки, който иска да се оттегли от страната.
Това далеч не е осъществено: първоначалната цел за напускане на страната до декември 2022 г. беше пропусната. Сега компанията очаква решение през първото тримесечие. Руският президент Владимир Путин затруднява все повече изтеглянето на чуждестранните компании: продажбите трябва да бъдат одобрени от властите и са възможни само при отписване на поне 50% от стойността на компанията.
Henkel е инвестирала в Русия повече от всяка друга компания от Dax. Фирмата постига там 5% от оборота си, което е около 1 млрд. евро. Там работят 2500 служители в единадесет завода. През първата половина на 2022 г. Henkel вече е отписала 200 млн. евро заради руския бизнес.
Печалбата при Persil и Pril се срива с 32%
С детергентите и почистващите продукти като Persil и Pril Henkel генерира с осем процента повече приходи през изминалата година, но коригираната печалба преди лихви и данъци (EBIT) се срива с 3%. Германската компания продава по-малко продукти, тъй като много потребители преминават към частни марки. Освен това се забелязват увеличаващи се разходи за суровини, логистика и маркетинг.
Главният изпълнителен директор на групата Кнобел преструктурира потребителския бизнес през 2022 г. Той сля козметичното подразделение (Dial, Syoss) с подразделението за перилни и почистващи препарати. Това преструктуриране е завършено от началото на годината и сега Henkel се крепи на два стълба: бизнеса с лепила и бизнеса с потребителски стоки, наречен "Потребителски марки". В хода на това преструктуриране Henkel съкрати 2000 работни места в световен мащаб, като в Германия те бяха 300.
В тази област Henkel прекрати дейността на нерентабилни марки на стойност около 200 млн. евро през миналата година, например в областта на устната хигиена и грижата за кожата. Например корпорацията продаде своята стоматологична марка Theramed на производителя на сладкарски изделия Katjes.
Чрез преструктурирането Кнобел иска да направи Henkel по-мощна. Чрез продукти с по-висок марж той се надява да увеличи печалбата и да инвестира повече средства в марките. Това би могло да повиши значимостта на продуктите и да улесни групата в усилията ѝ да прокарва увеличения на цените, твърди Кнобел.
Много експерти от бранша обаче виждат предимства главно в разходната част. Henkel очаква годишни нетни икономии от около 250 млн. евро от следващата година. Кнобел трябва да докаже, че преструктурирането ще доведе и до увеличаване на приходите най-късно с финансовите отчети за следващата година, за да може да опровергае критиките отвътре и отвън.
Кнобел иска да оптимизира логистиката и веригите за доставки
Във втория етап на корпоративното преструктуриране, който сега започва, Кнобел иска да оптимизира веригата за доставки и да направи производството по-ефективно. В хода на този процес ще бъдат съкратени още работни места, чийто обхват все още не е ясен.
Мениджърът на Henkel Волфганг Кьоних, който отговаря за новото потребителско подразделение, спомена през есента за големи неефективности. Досега например един микробус от подразделението за козметика и един от подразделението за перилни и почистващи препарати отивали при едни и същи търговци на дребно. „Трудно е да се намери компания в сектора на потребителските стоки, която да си позволи такъв лукс", каза Кьоних през септември.
През изминалата година бизнесът с лепила на Henkel отново е бил двигател на растежа, като продажбите са се увеличили с 13,2%. На него се падат половината от приходите и 65% от печалбата. Henkel е пазарен лидер в сектора на лепилата и доставя продукти на производители на автомобили, самолети, строителни компании и производители на опаковки.