fallback

Френските супермаркети приеха да свият маржовете си, за да укротят инфлацията

В рамките на три месеца храни от първа необходимост ще се продават с отстъпка

13:04 | 06.03.23 г.

Търговците на дребно във Франция се съгласиха да предлагат възможно най-ниските цени за храни от първа необходимост, за да помогнат на домакинствата да се преборят с високата инфлация, съобщи финансовият министър Брюно льо Мер в понеделник.

Веригите супермаркети ще поемат удар върху маржовете си, възлизащ на стотици милиони евро, продавайки с отстъпки продукти по време на тримесечна кампания, каза той, цитиран от Bloomberg. Продуктите ще носят лого със знамето на Франция и мотото „антиинфлационно тримесечие“.

„Това е силно споразумение, което ще бъде видимо и ще защитава нашите граждани“, каза Льо Мер на пресконференция. „Борбата с инфлацията е работа на всички“.

Най-голямото увеличение на цените от поколение насам се превръща във все по-трудно предизвикателство за френския президент Еманюел Макрон, който вече е изправен пред масови протести заради плановете му да промени пенсионната система.

Макар че бяха похарчени огромни суми за удържане на първоначалния шок от цените на енергията, който започна в края на 2021 г., стресът върху публичните финанси наложи част от подкрепата да бъде прекратена. Инфлацията при храните е дори по-сложна, тъй като правителството може да се намесва по-малко, отколкото на пазарите на електричество и природен газ.

Миналия месец министри представиха „антиинфлационна кошница“, която да действа като хармонизиран индекс, ползван от потребителите за сравнение на цените, но идеята бе захвърлена след разговори с търговците.

Главният изпълнителен директор на Carrefour Александър Бомпар – един от няколкото шефове на веригите, който застана до Льо Мер в понеделник – каза пред репортери, че намалението на цените ще бъде решено от отделните вериги и ще засегне основно собствените марки, където има най-голяма свобода на действие.

„Мерките, предприети от различните търговци на дребно, са различни по характер, тъй като има принцип на свобода за търговците да могат да предлагат най-ефективните промоции на клиентите“, каза той.

Акциите на Carrefour и конкурентът Casino Guichard-Perrachon поевтиняха с по над 1% след новината.

В съседна Испания въпреки намаляването на данък добавена стойност върху няколко хранителни продукта през януари министър-председателят Педро Санчес е под натиск да положи още усилия, тъй като инфлацията при храните надвишава 15%. Неговият по-малък коалиционен партньор – крайнолявата Unidas Podemos, миналата седмица поиска ограничаване на цените на храните и отстъпка от 14% на 20 храни от първа необходимост.

Льо Мер изключи намаляване на данъците върху продажбите във Франция, което според него ще е твърде скъпо за публичните финанси и неефективно при понижаването на цените. Когато антиинфлационната инициатива изтече, той каза, че правителството е поискало от търговците да предоговорят цените с продавачите на едро, за да се отразят последните спадове в производствените цени.

„В новата история има няколко примера за ситуация, в която всички дистрибутори се съгласяват да участват заедно“, каза Льо Мер.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:04 | 06.03.23 г.
fallback
Още от Търговия и потребителски стоки виж още