"Не са веригите, които вдигат сериозно цените. Ние получаваме продуктите от производителите, които имат по-високи разходи. Следователно ни продават продуктите на по-висока цена. Ние също трябва да имаме някакъв марж на печалбите, за да покрием своите разходи и да имаме някаква малка печалба. Веригите магазини печелим 2 ст. на всеки лев, който постъпва в магазина. Това са 2% печалба", посочи пред Bulgaria ON AIR изпълнителният директор на голяма верига хранителни магазини Вигинтас Шапокас.
Той посочи, че цените в България са се увеличили съществено през миналата година и продължават да растат. „България използва валута, която е свързана с еврото. Има много причини за високите цени. Една от тях е войната в Украйна. Също така имаме силно нарастване на цените на енергийните носители, на други материали, производителите трябва да покриват доста по-високи разходи", коментира мениджърът.
Според Шапокас данните за януари и февруари на цените също са изненадващи, след като има намаление на цените на петрола. Той отбеляза, че миналата година в неговата верига магазини са имали съществено увеличение на определени стоки като сладоледа и добави, че можем да очакваме завишаване на цените на перилните препарати.
По думите му потреблението се увеличава, а през изминалата година неговата хранителна верига е успяла да продаде по-големи обеми въпреки завишението на цените, което според него подсказва, че икономиката ни е в добро здраве. Той добави, че заплатите също се увеличават.
"Преди няколко години правителството се обърна към търговските вериги с молба да подпомогнат местните производители. Ние закупихме специално оборудване, което инсталирахме в магазините си, където предлагаме продукти от местни производители - например млечни продукти. Дори и да има такива местни продукти, от които да не печелим добре, ние ги държим в своя микс", обясни Шапокас.
Той каза, че противодействат на скока на цените, като договарят цената с производителите, и добави, че четири продукта от десет се продават на промоция.
Шапокас коментира идеята за две цени на хранителните продукти – на производителя и за крайния потребител: "Това ще бъде бедствие за самите производители, защото те не продават на верига А и на верига В на една и съща цена. По този начин принуждават производителят да продаде на всички вериги на най-ниската възможна цена", е мнението на мениджъра.
С каква надценка се продават някои хранителни стоки? Защо таван на цените води до допълнителни бюрократични усложнения и намеса в пазара? Може ли по-ниските цени да предизвикат криза?
Гледайте още видеа в сайта на Bulgaria ON AIR.