fallback

Търговска верига: Печалбата ни е едва 2%

Производителите продават продуктите по-скъпо, коментира изпълнителният директор на голяма верига хранителни магазини

12:20 | 06.03.23 г. 5
Автор - снимка
Редактор

Анализ на ценообразуването на хранителните стоки от служебното правителство „Донев 2“ и представители на различни институции установи разлика между цените от производител, през търговеца, до щанда в магазина от 20% до 30% и повече. Предстои да се въведе ежедневен механизъм за наблюдение и контрол по цялата верига на доставките на храни – от производителя до щандовете в магазините. 

"Не са веригите, които вдигат сериозно цените. Ние получаваме продуктите от производителите, които имат по-високи разходи. Следователно ни продават продуктите на по-висока цена. Ние също трябва да имаме някакъв марж на печалбите, за да покрием своите разходи и да имаме някаква малка печалба. Веригите магазини печелим 2 ст. на всеки лев, който постъпва в магазина. Това са 2% печалба", посочи пред Bulgaria ON AIR изпълнителният директор на голяма верига хранителни магазини Вигинтас Шапокас.

Той посочи, че цените в България са се увеличили съществено през миналата година и продължават да растат. „България използва валута, която е свързана с еврото. Има много причини за високите цени. Една от тях е войната в Украйна. Също така имаме силно нарастване на цените на енергийните носители, на други материали, производителите трябва да покриват доста по-високи разходи", коментира мениджърът.

Според Шапокас данните за януари и февруари на цените също са изненадващи, след като има намаление на цените на петрола. Той отбеляза, че миналата година в неговата верига магазини са имали съществено увеличение на определени стоки като сладоледа и добави, че можем да очакваме завишаване на цените на перилните препарати.

По думите му потреблението се увеличава, а през изминалата година неговата хранителна верига е успяла да продаде по-големи обеми въпреки завишението на цените, което според него подсказва, че икономиката ни е в добро здраве. Той добави, че заплатите също се увеличават.

"Преди няколко години правителството се обърна към търговските вериги с молба да подпомогнат местните производители. Ние закупихме специално оборудване, което инсталирахме в магазините си, където предлагаме продукти от местни производители - например млечни продукти. Дори и да има такива местни продукти, от които да не печелим добре, ние ги държим в своя микс", обясни Шапокас.

Той каза, че противодействат на скока на цените, като договарят цената с производителите, и добави, че четири продукта от десет се продават на промоция.

Шапокас коментира идеята за две цени на хранителните продукти – на производителя и за крайния потребител: "Това ще бъде бедствие за самите производители, защото те не продават на верига А и на верига В на една и съща цена. По този начин принуждават производителят да продаде на всички вериги на най-ниската възможна цена", е мнението на мениджъра.

С каква надценка се продават някои хранителни стоки? Защо таван на цените води до допълнителни бюрократични усложнения и намеса в пазара? Може ли по-ниските цени да предизвикат криза?

Гледайте още видеа в сайта на Bulgaria ON AIR.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:21 | 06.03.23 г.
fallback
Още от Търговия и потребителски стоки виж още