Българинът може да e доказан иноватор в много отношения, но в избора на плодове и зеленчуци си остава истински традиционалист – търси си родното производство, набляга на аромати, форми и цвят. Невинаги е ентусиазиран да отиде до близкия пазар, но пък винаги приветства качествената селекция на плодове и зеленчуци на едно място. Особено ако пазарът е покрит и няма нужда да се съобразява с времето навън.
Точно такова е предназначението на „халите“. Буквалният превод на думата означава покрит пазар, като „покривът“ дава свободата да пазаруваш без значение дали навън пече, или вали. От скоро, за немалка част от българските производители на плодове и зеленчуци, тази дума се асоциира със сигурност и възможност да обогатят асортимента си благодарение на надежден партньор, който да скъси пътя им до клиентите.
Такива са над 45 български производители на плодове и зеленчуци, които не след дълго ще предлагат своята продукция в Централните софийски хали – най-старото тържище у нас, след като то бъде възстановено по вид и функции от новия инвеститор на сградата - Kaufland България. И тук не говорим за лимитирано производство в мащаба „от градината на баба“, а за това милиони българи седмично да имат възможността да избират качествена и свежа българска продукция, която - няма как да не признаем, си остава най-вкусна.
Как свежите български плодове и зеленчуци стигат до нас?
С много работа. Както разказва Георги Тошев, управител на „Еко Бул Плантс“, който отговаря за 350 декара земеделска площ в с. Стряма, Пловдивско. Неговият офис е „под слънцето“, а работният ден „в сезон“ започва в 5 сутринта и приключва към 9 вечерта. Въпреки че завършва „Бизнес администрация“ във Великобритания, Георги се завръща в родината си и започва да отглежда качествени зеленчуци „родно производство“. Каквито са патладжаните ”Първо качество“, които той реализира в мрежата на Kaufland у нас. „Партньорството ми с Kaufland започна още със създаването на компанията ми. Сигурността за изкупуването на продукцията, която ти дава такъв голям партньор, е изключително важна за развитието на бизнеса.“, споделя той.
Какво означава договорно изкупуване на продукцията?
При работата си с Kaufland българските производители разчитат на така нареченото договорно изкупуване на продукцията – което им дава увереност, че договорените количества ще бъдат последващо реализирани в мрежата на ритейлъра. Така производителите могат да се концентрират върху своя асортимент, иновации, разширяване на дейността си, както и върху контрола на качеството, задължителни за продуктите, които влизат в хипермаркетите. Същите са условията и за Ивайло Малджански от едноименната ферма за зеленчуци близо до Пловдив. „Kaufland е първата верига, с която започнахме да работим. В годините на съвместна работа асортиментът ни се разшири, увеличиха се площите на отглежданите зеленчуци, инвестирахме в закупуването на техника за механизация на операциите по отглеждането на зеленчуците, вече разполагаме и с ново производствено предприятие за пакетаж и логистичен център в с. Калековец“, коментира Ивайло.
Заедно от нивата до Централните хали
За да могат да изложат продуктите си в най-емблематичната търговска сграда – Централните хали, производителите ще трябва да са сертифицирани по програмата GlobalG.A.P. - независима световна система за добри земеделски практики, която цели да гарантира, че производството на плодове и зеленчуци отговаря на добри практики за хигиена (вкл. използване на пестициди и торове), както и за опазване на околната среда и безопасност на работа. След подписване на споразумението за сътрудничество с Kaufland стартира и многостепенна система за контрол на качеството, от избора на семена, през процесите по засаждане и отглеждане на културите на полето, до условията за последващо съхранение – на място във фермите на производителите. Последният етап от качествения контрол е на входа на най-големия логистичен център в България – Централния склад на Kaufland в с. Стряма. Там специалисти по качеството избират от доставената стока и тестват следейки цвят, структура, размер и вкус. Чак тогава плодовете и зеленчуците ще поемат по пътя си към Централните хали, откъдето да стигнат до трапезата на столичани и гостите на града. Този дълъг качествен процес е стандарт за Kaufland, който се спазва независимо към кой магазин в страната ще бъдат закарани те.
Какво предпочита българският клиент?
„Разбира се, че българският потребител предпочита родния вкус“, коментира Ялчин Джем, главен търговски директор в Kaufland България. Той допълва, че за разлика от клиентите в други европейски държави, българинът е особено чувствителен към свежестта и качеството на локалните и сезонни стоки и най-често търси типични за страната плодове и зеленчуци, информирайки се подробно за произхода им.