Пивовари и заведения се готвят за удар върху продажбите на бира тази година, след като се появиха сигнали, че британските и европейските потребители ограничават бюджетите си за алкохол, пише Financial Times.
Натискът върху разходите за живот досега засягаше по-скоро скъпите покупки като електроника и дрехи, отколкото алкохола, но хората започват да се въздържат от разходи в заведения или избират по-евтини марки бира, съобщават пивовари и обединения на барове.
Във Великобритания покупките на бира в барове, кръчми, ресторанти и магазини са спаднали с 2,6% на годишна база през третото тримесечие на 2022 г. до 7,1 млн. барела, посочва British Beer and Pub Association. И Heineken, и Carlsberg предупредиха за ранни признаци на отслабващо търсене в Европа.
„Хората все още излизат навън, но разбираемо са внимателни“, казва Тим Мартин, председател на JD Wetherspoon, една от най-големите групи кръчми във Великобритания. Компанията заяви, че продажбите през петте седмици до 6 ноември са се свили с 1,1% спрямо същия период на 2019 г.
Оливър Робинсън, управляващ директор на пивоварната Robinsons в Стокпорт, коментира: „Започваме да виждаме по-малко посещения, а хората са много щастливи да похарчат по 5,50 паунда за халба, но може би за две, а не за три“.
Спирос Маландракис, ръководител на проучванията за алкохолната индустрия в Euromonitor, казва, че има „сблъсък между натиска от разходите за живот и нуждата да се излиза и да се социализира след три години на изолация... това създава волатилност“.
Очаква се Световното първенство по футбол и Коледа да са осигурили сезонен тласък, а и не всички групи заведения страдат: през 10-те седмици до 3 декември сравнимите продажби на Mitchells & Butlers – най-голямата листната на борсата британска група барове – са се увеличили с 9,2% спрямо същия период на 2019 г.
„Всички очакват, че реалният натиск в разполагаемите доходи ще дойде през предстоящата година“, казва Тревър Стърлинг, анализатор в Bernstein.
„За пивоварите инфлацията при производствените разходи в Европа започва да става много висока. Например, цената на малцовия ечемик... е с около 2/3 нагоре спрямо предишната година. Затова ще видим още един кръг големи увеличения на цените през пролетта“.
Той добавя: „А ако потреблението е по-крехко, още един кръг от големи повишения на цените ще има голямо влияние върху обема“.
Той казва, че Великобритания има едно от най-ниските нива на потребителско доверие в Европа, но има признаци за спад на обема в Испания и по-слаба търговия във Франция, където основните марки растат по-бързо от премиум бирите, обръщайки дългогодишната тенденция.
„Алкохолният бизнес – бирата, виното и спиртните напитки – се свива както от гледна точка на стойността, така и на обема“, казва Ананда Рой, старши вицепрезидент на аналитичната компания IRI.
Според него Световното първенство ще осигури тласък, макар и не толкова силен, колкото когато купата се провежда през лятото. Очаква се сезонните напитки, като шампанско и портвайн, също да са се представили добре през декември, добавя той.
Голям спад в обема потребление ще се появи само в случай на мащабна безработица, казва Стърлинг.
Президентът на Heineken за Европа – Сорен Хаг, каза пред инвеститори пред декември, че войната в Украйна „има сериозно влияние върху потребителското доверие на пазарите и върху инфлацията, която удря потребителите във всички страни“.