fallback

Как Big Food се стреми да запълни рафтовете на магазините в Европа при газова криза

Големите производители на храни търсят подкрепа от политиците, намаляват потреблението на енергия и преобразуват газови инсталации в петролни

13:37 | 13.10.22 г.
Автор - снимка
Редактор

Международната компания за храни и напитки Nestle SA и нейните конкуренти прекараха две години в борба с проблеми, породени от Covid пандемията. Сега най-големите хранителни компании в света се подготвят за следващата заплаха: зима с твърде малко газ за захранване на техните фабрики, пише Bloomberg.

В отговор производителите на храни търсят подкрепа от политиците, намаляват потреблението на енергия и преобразуват газови инсталации в петролни, за да поддържат рафтовете на магазините в Европа заредени с основни продукти като зърнени храни, хляб и кисело мляко – дори ако доставките на природен газ пресъхнат. 

„Някои компании ще лобират пред правителствата за мястото си в йерархията на потребителите на енергия“, казва Уил Хейлар, международен управляващ партньор в OC&C Strategy Consultants. „Те също така ще предприемат действия за гарантиране на доставките, като инсталират собствени генератори например“ и ще се запасят с горива.

Руският президент Владимир Путин предизвика трусове в европейската индустрия, когато намали износа на газ в отговор на санкциите заради нахлуването в Украйна, като Австрия, Германия и Италия са най-уязвими от спиране на доставките. Това доведе не само до страхове от недостиг през зимата, но и до скок на цените, увеличавайки разходите за производителите на всичко - от химикали до автомобили до печени изделия.

Големите международни хранителни компании реагират с инсталации, които могат да превключват обектите от газ на петролни продукти, като например производителят на кифли за McDonald’s Aryzta AG, чиито фризери и пекарни са енергоемки. Германската семейна компания Dr. Oetker, чиито продукти варират от замразени пици до бакпулвер, също намали консумацията на енергия и добави опцията за използване на петролни продукти, където е възможно. 

В Nestle себестойността на продадените стоки се е повишила с 14% през първото полугодие и компанията очаква подобен темп на растеж за цялата година. Цените на съставки като палмово масло и пшеница паднаха от върховете, достигнати по-рано тази година, но газът остава повече от два пъти по-скъп, отколкото беше преди инвазията на Русия през февруари. Освен това по-високите цени на енергоносителите ще ограничат разходите на потребителите. 

Разбира се, заплахата за Big Food (големите хранителни компании) не е толкова екзистенциална, колкото за някои индустрии, като производителите на химикали, стъкло и метали. Но всяко увеличение на разходите може да намали маржовете на печалбата, като се има предвид, че компаниите за потребителски стоки получават отпор от търговците на дребно за повишаване на цените.

Зелена енергия 

По-дългосрочните програми за зелена енергия в компании като Nestle, Unilever и Danone SA засилиха устойчивостта им на недостиг на газ. Повечето от обектите на Nestle и Danone в Европа вече купуват електроенергия от възобновяеми генератори, а целите за намаляване на въглеродните емисии накараха компаниите да избягват газ за отопление. 

Unilever използва 100% възобновяема електроенергия от мрежата и работи за напълно възобновяема самостоятелно генерирана електро- и топлоенергия. 

Nestle, която казва, че 5% от нейните заводи може да са изложени на риск от недостиг на газ, се пренасочва към петролни продукти винаги, когато е възможно, каза главният финансов директор Франсоа-Ксавие Роже на конференция на Barclays през септември.

Швейцарският производител на сладолед Haagen-Dazs и кафе Nespresso също се запасява и урежда доставчици извън Европа, в случай че съществуващите бъдат засегнати от спиране на газа. 

Въпреки че правителствата вероятно ще дадат приоритет на производителите на храни пред повечето други индустрии, производителите на помощни стоки като опаковки могат да се сблъскат с недостиг. 

„Ако имате моментно прекъсване на подаването на газ, това незабавно ще наруши веригите за доставки“, казва Стив Фрийман, директор по енергийни и екологични въпроси в Confederation of Paper Industries. „Има редица доставчици на производителите на храни и липсата на картонени кутии или хартиени опаковки може да спре доставките на храни“, посочва той. 

Земеделските производители като фермери и преработватели на стоки като нишесте и захар също са загрижени. Те преминават от природен газ към други енергийни източници и някои преработватели на суровини започват производство по-рано през годината, за да намалят търсенето през пиковите месеци януари и февруари, според индустриалната група FoodDrinkEurope.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:57 | 13.10.22 г.
fallback
Още от Търговия и потребителски стоки виж още