Производителят на електронни цигари Juul Labs Inc сключи споразумение да плати 438,5 млн. долара за уреждане на съдебни искове от 34 американски щата и територии, обявиха няколко щата, цитирани от Ройтерс. Исковете са за това, че американската компания е омаловажала рисковете на своите продукти и рекламата ѝ е била насочена към непълнолетни купувачи.
Като част от споразумението Juul се е съгласила да се въздържа от някои видове маркетинг, включително използването на карикатури, позициониране на продукти и изображения на потребители под 35 години. Споразумението е резултат от двегодишно разследване по искове, предявени от Кънектикът, Тексас и Орегон.
От Juul не смятат, че са извършили нарушение и определиха споразумението като „значителна част от нашия постоянен ангажимент за разрешаване на проблеми от миналото“. От компанията посочиха още, че маркетинговите ограничения са в съответствие с нейните практики, откакто предприе „рестартиране на цялата компания“ през 2019 г
По това време компанията изтегли повечето вкусове от пазара и спря голяма част от рекламите си под натиска на регулаторите. Преди това Juul уреди подобни искове от Аризона, Северна Каролина, Луизиана и Вашингтон. Някои щати, включително Ню Йорк, Калифорния, Масачузетс и Илинойс, все още имат искове срещу Juul.
Хиляди физически лица и местни власти също са завели съдебни дела срещу компанията, повечето от които са консолидирани във федералния съд в Сан Франциско.
Първият процес е насрочен за ноември по дело, заведено от училищния район на Сан Франциско. Следващият процес, насрочен за януари, ще бъде по дело, заведено от семейството на тийнейджър от Тенеси, за когото се твърди, че се е пристрастил към електронните цигари на Juul. През юни Американската администрация по храните и лекарствата забрани за кратко продуктите, но впоследствие сложи пауза на забраната и се съгласи да преразгледа случая, след като компанията обжалва.
Въпреки това производителят на цигарите с марка Marlboro Altria Group Inc. заяви през юли, че неговият дял от 35% в Juul вече струва само 450 млн. долара, което е спад от 12,8 млрд. долара през март 2018 г., на фона на опасения, че компанията в крайна сметка няма да получи одобрение.
Juul беше обвинявана за бурния растеж на броя тийнейджъри, които пушат електронни цигари. Повече от една четвърт от гимназистите в САЩ са използвали електронни цигари през 2019 г., сочи федерално проучване, въпреки че този дял оттогава е намалял.
В момента компанията държи около една трета от американския пазар на електронни цигари на дребно, което е значителен спад от дела ѝ от 75% преди няколко години.
Общата сума за уреждане на споразумението се равнява на около 25% от продажбите на Juul в САЩ в размер на 1,9 млрд. долара миналата година.