fallback

Икономист: Пътят на ЕС към конкурентоспособност е повече инвестиции в иновации

ЕС се фокусира прекалено върху държавните бюджети, а не върху икономическото развитие, посочи Юлиян Войнов

22:58 | 30.09.24 г. 3

Основните направления, в които Европейският съюз (ЕС) трябва да работи, за да стимулира икономическото си развитие, са намаляване на регулациите и оптимизиране на сложните механизми за получаване на субсидии за компаниите. Това коментира икономистът Юлиян Войнов, в предаването "В развитие" по Bloomberg TV Bulgaria.

„Европа прекалено много се насочва да се защитава от чужда конкуренция, което не помага за конкурентоспособността й. Старият континент трябва да преразгледа цялата си концепция за управление на съюза и трябва да облекчи регулациите, да не се занимава толкова с бюджетите и дълговете на страните, въпреки че това е важно“, посочи икономистът. Той отбеляза, че въпреки по-добрите числа (на бюджетите и дефицитите) САЩ изпреварват Европа 2-3 пъти по отношение на ръст на БВП, което означава, че проблемите са на друго място.

"Проблемите са в иновациите и в регулациите. Това, което ще дърпа Европа напред, е даване на възможност за обединение и окрупняване на пазара и разпоредбите на единния пазар да бъдат приложени“, заяви Войнов.

Той смята, че Европа е изключително фокусирана върху бюджетите, дефицитите и тяхното управление на държавите членки. Докато в САЩ и Китай тази тема не е на фокус, а основната цел е ръстът на БВП. 

По думите на Войнов Старият континент изостава и в развитието на новите технологии, начело с изкуствения интелект и облачните услуги. „Европа не разполага с големи компании в сферата и разчита на гигантите от САЩ. Причината за това е, че единният пазар в ЕС остава фрагментиран, а правилата за конкуренцията са много сложни и окрупняването на бизнесите става невъзможно. Това е пречка, тъй като иновациите излизат именно от големите компании, които имат по-големи ресурси, които да вложат и достъп до по-вече капитал“, заяви събеседникът.

Войнов обясни, че на Стария континент има проблем и със забавената комерсиализация на иновациите, тъй като в САЩ и Китай новостите бързо стигат до пазара, а в Европа отнема много време, преди проектът да се превърне в продукт. Пътят е към повече инвестиции в иновации и научна дейност, подчерта той.

В автомобилостроенето Европа все още е добре представена, но този отрасъл не движи икономическото развитие, което се влияе от високите технологии. Икономистът заяви, че това е въпрос на визия на блока.

Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:10 | 30.09.24 г.
fallback
Още от Свят виж още