Пекин обяви в четвъртък, че няма да налага временни мита върху вноса на бренди от Европейския съюз (ЕС), макар че е открил, че то е било продавано в Китай под пазарни цени. Решението дава глътка въздух в напрегнатите търговски разговори между двете страни, съобщава Ройтерс.
Министерство на търговията на Китай посочва в изявление, че е установило, че европейските компании са продавали бренди на вътрешния пазар с марж между 30,6% и 39% и че така местната индустрия е била ощетена.
„За момента няма да бъдат налагани временни антидъмпингови мерки в този случай“, казва се в изявлението, но това оставя възможността отворена Пекин да действа в даден момент в бъдеще.
По-рано министерството заяви, че се очаква разследването да приключи преди 5 януари 2025 г., но че може да бъде удължено „при определени обстоятелства“.
Пекин се опитва да убеди 27-те държави членки на ЕС да отхвърлят предложението на Европейската комисия (ЕК) за допълнителни мита до 36,3% върху произведените в Китай електрически превозни средства при гласуване през октомври. Решението да не се налагат мита върху брендито може да се разглежда като полезно в този случай.
Франция е смятана за основна мишена на разследването от Пекин поради подкрепата си за митата върху китайските електромобили. Освен това тя държи 99% от вноса на бренди в Китай през миналата година.
Френската асоциация за производство на коняк Bureau National Interprofessionnel du Cognac посочва, че временното решение на Китай не премахва опасенията ѝ относно евентуални мита.
Акциите на френските производители на алкохолни напитки скочиха с 8% след новината, макар че по-късно обърнаха посоката след публикуването на пълното изявление. Малко след 14:00 ч. книжата на Pernod Ricard се търгуват с повишение от 0,94%, на Remy Cointreau – със спад от 1,10%, а на Campari – с 1,48% нагоре, след като акциите ѝ по-рано бяха автоматично спрени в Милано, когато поскъпнаха с 4,5%.
Главният изпълнителен директор на Pernod Александър Рикар казва, че компанията ще остане предпазлива по отношение на Китай, като се има предвид, че решението за митата изглежда се прилага само „засега“. Той отказва допълнителен коментар, тъй като не е имал възможност да прегледа новината.
Говорителите на Pernod и Remy Cointreau не са предоставили веднага коментари.
Пекин обяви своето антидъмпингово разследване срещу вноса на бренди през януари. Производителите на коняк твърдят, че разследването е свързано с по-широкия търговски спор, а не с пазара на алкохол.
Пекин започна антисубсидийни разследвания на млечни и свински продукти от ЕС през последните месеци.