fallback

Слънчогледовото олио детронира зехтина в испанската кухня

До тази година зехтинът бе най-популярното масло за готвене сред испанските домакинства

18:14 | 21.08.24 г. 1

Слънчогледовото олио детронира зехтина от кралското място в кухнята на Испания – най-големият производител на зехтин в света, тъй като растящите цени принуждават потребителите да се пренасочват към по-евтини опции, съобщава Ройтерс.

Испанците са купили 107 млн. литра от всякакви видове маслиново олио през първото половина на 2024 г. спрямо 179 млн. литра слънчогледово олио, посочва най-голямата асоциация за бутилиране на зехтин в Испания Anierac.

До тази година зехтинът бе най-популярното масло за готвене сред испанските домакинства, формирайки 62% от продажбите по обем през 2023 г., а слънчогледовото олио представляваше почти 34%, посочва Министерство на земеделието.

„Ясно е, че потреблението на зехтин намалява в Испания“, казва Примитиво Фернандес, говорител на Anierac. „Има домакинства, които преди са купували само зехтин, а сега за пръв път купуват слънчогледово и маслиново олио“, добавя той.

Продажбите на зехтин по обем са спаднали с 18% през първото полугодие на годишна база, съобщи Anierac. В същото време продажбите на слънчогледово олио са се увеличили с 25% по обем миналата година, показват официални данни.

Бутилка слънчогледово олио е струвала средно 1,86 евро на литър миналата година, а по-скъпите видове маслиново олио са били от 6 евро нагоре за литър – с 50% повече спрямо 2022 г., показват официални данни.

Испания обикновено доставя около 40% от световния зехтин, но горещите вълни през пролетта и продължителната суша намалиха реколтите от маслини през последните две години, увеличавайки цените на зехтина до рекордни нива.

Това изтласка основната съставка в средиземноморската диета отвъд възможностите на бедните домакинства в Испания, които се пренасочват към по-евтиното слънчогледово олио, твърди доклад на Министерство на земеделието за тенденциите в потреблението на храни през 2023 г.

Към края на миналата година зехтинът е бил основно потребяван от домакинства в средната или горната средна класа, се казва в доклада.

Еднолитровите бутилки от зехтин екстра върджин са се продавали за до 14,5 евро в някои супермаркети миналата година, което ги поставя в категорията продукти, върху които търговците слагат аларми.

През юни испанското правителство намали данъка добавена стойност върху зехтина, за да го направи по-достъпен, макар че цените леко спадат тази година.

Най-голямата верига супермаркети в Испания Mercadona намали цената на зехтина с 25% тази година, а тази седмица предлага бутилки от 1 литър на цена под 7 евро, за да привлече обратно потребителите, казва източник на компанията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:15 | 21.08.24 г.
fallback
Още от Свят виж още