Роберт Хабек, министър на икономиката и вицеканцлер на Германия, пристигна в Китай в петък след посещение в Южна Корея като част от своето дипломатическо пътуване в Източна Азия. Той е придружен от бизнес делегация и членове на Бундестага, долната камара на парламента на Германия, пише Deutsche Welle.
Политикът от германската партия на Зелените е готов да се обърне към високопоставени държавни служители в Пекин, където вероятно ще бъде помолен да обясни решението на Европейската комисия (ЕК) да наложи значителни мита върху китайските електрически превозни средства. Този ход обтегна икономическите отношения и кара Китай да отправи заплахи за ответни мерки.
Хабек също така иска да разгледа стратегията на Германия за намаляване на риска в отношенията ѝ с Китай, която има за цел да попречи на Берлин да се обвърже допълнително с втората по големина икономика в света.
Вицеканцлерът ще обсъди опазването на климата и дългогодишните търговски въпроси, включително честната конкуренция за германските компании и прозрачните обществени търгове. Неговият график включва посещения в изследователския център на BMW в Шанхай, дискусии с китайски студенти в Ханджоу и планирано посещение на гиганта за електронна търговия Alibaba.
Разглеждане на трънливия въпрос с митата върху електромобилите
Миналата седмица ЕК обяви, че планира да наложи до 38% мита върху китайските електрически превозни средства от 4 юли. Това беше предхождано от предупрежденията на политиците в ЕС, че Европа е залята от евтини китайски електромобили. Те обвиниха Пекин, че подкрепя голям производствен свръхкапацитет, за да позволи на китайските концерни да увеличат своя дял на глобалния пазар на електромобили.
В отговор на решението на ЕС да повиши митата върху електромобилите, Министерството на търговията на Китай обяви в понеделник, че ще започне антидъмпингово разследване на някои продукти, внесени от ЕС, които възлизат на над 3 млрд. долара за миналата година.
След като Китай обяви разследването си върху свинското месо, ЕК заяви, че „ще следи процедурите много отблизо в координация с индустрията на ЕС и нашите държави членки“.
„Ние ще се намесим, когато е подходящо, за да гарантираме, че разследването напълно отговаря на всички приложими правила на Световната търговска организация (СТО)“, посочи говорителят Олоф Гил.
Това предизвика опасения от страна на германската автомобилна индустрия относно потенциална търговска война между двете страни, което накара китайските производители да настояват Пекин да увеличи митата върху европейските автомобили с бензинов двигател като ответна мярка, както беше съобщено от Global Times .
Германия по-рано изрази загриженост относно прилагането на по-високи мита, страхувайки се от репресии за своите автомобилни гиганти, като Volkswagen, Mercedes-Benz и BMW, които генерират голяма част от печалбата си именно в Китай.
Ще се очертае ли Хабек като посредник на фона на търговското напрежение?
„Хабек трябва да действа като посредник между ЕС и Китай тук и да разреши търговския спор на ранен етап в интерес на германските малки и средни предприятия“, коментира Патрик Шьоновски от Германската асоциация за МСП (DMB), която се застъпва за техните икономически и политически интереси.
Вестник China Daily изрази надежда, че "правилните решения" могат да бъдат намерени по време на разговорите на Хабек с китайски политици преди митата да влязат в сила на 4 юли.
Но министерството на Хабек посочи, че той „не води разговори от името на ЕК, това е задача на Комисията“.
Разглеждане на проблема със свръхпроизводството в Китай
Междувременно Германската инженерна федерация (VDMA), която се застъпва за интересите на сектора на капиталовите стоки в Германия, призова Хабек да се заеме с проблема със свръхкапацитета в Китай.
В някои сегменти, като например строителните машини, това доведе до значителни изкривявания на пазара в Европа, разкрива ръководителят на външната търговия на VDMA Улрих Акерман.
„Има риск това явление да се наблюдава и в други сектори на машиностроенето в близко бъдеще“, предупреждава той.
Вероятно ще има допълнителни въпроси към Хабек относно неговите предложения за затягане на процеса за преразглеждане на чуждестранните инвестиции, което би довело до допълнителен контрол за китайски компании, които искат да придобият дялове в германски фирми.
Говори се, че министерството на Хабек е обмисляло отмяната на пътуването му до Китай, тъй като Пекин не е поел никакви конкретни ангажименти от седмици, разкрива Ноа Баркин, старши сътрудник в Индо-Тихоокеанската програма към Германския фонд Маршал на САЩ (GMFUS), със седалище в Берлин.
Баркин предполага, че очевидната липса на ангажираност се дължи отчасти на критичната към Китай позиция на Хабек и германския външен министър Аналена Бербок, които подчертаха балансирания подход в отношенията на Берлин с Китай.
„Поради закъснението Хабек напусна Германия три дни по-късно от първоначално планираното и направи Южна Корея първата спирка от своя маршрут вместо Китай“, посочва Баркин.
Миналата година преките германски инвестиции в Китай нараснаха до рекордните 11,9 млрд. евро, което показва, че фирмите продължават да влагат пари в страна, която Берлин нарича системен съперник.