Инвестициите на китайските фирми в Европа са се свили до най-ниското си ниво от повече от десетилетие миналата година, като по-голямата част от свежия капитал отива в сектора на електрическите превозни средства и свързаните с тях индустрии, съобщава Bloomberg.
Китайски компании са инвестирали 6,8 млрд. евро в 27-те страни от Европейския съюз (ЕС) и Обединеното кралство през 2023 г., показва нов доклад, разработен от Rhodium Group и Института за китайски изследвания Mercator, който е базиран в Германия.
Това е най-ниското ниво на китайски инвестиции от 2010 г. насам. Почти 70% от новите средства са отишли в области, свързани с електромобили, като батерии.
Забавянето се случва, докато китайският бизнес напредва на различни места по света, като общите изходящи инвестиции достигат най-високите си нива от 2016 г. насам. Това подчертава все по-трудните отношения между Европа и Китай. Те предстои да се влошат, тъй като ЕС се готви да наложи мита върху китайския износ на електромобили, ход, който може да накара Пекин да предприеме ответни мерки.
Миналата година Унгария получи 3 млрд. евро нови китайски инвестиции, 44% от общите инвестиции, отишли в Европа. Сред основните проекти изпъкват фабрика за батерии на стойност 8 млрд. евро на Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) и завод за катоди на Zhejiang Huayou Cobalt Co. , чието строителство беше обявено през юни миналата година.
Поредица от сделки, обявени по време на посещението на китайския президент Си Дзинпин в Унгария, вероятно ще стимулират допълнителни инвестиции. Докладът на Rhodium също отбеляза няколко нови проекта за батерии от китайски инвеститори в континента, което предполага, че фокусът върху Унгария и индустриите, свързани с електромобилите, ще продължи.
Веднъж стартирани, тези проекти ще позволят на китайските фирми да избегнат митата, като произвеждат в Европа, осигурявайки си по-голяма географска близост с доставчици и клиенти и намалявайки разходите за доставка.